utgave nr 3 2004

Leserbrev - mars 2004

Publisert Sist oppdatert

Leserbrev/brev 304

Hvor er dette?

Riktig svar januar-utgaven var Bergen. Vinnere er:
Thor Espen Johannessen, 5327 Hauglandshella
Helge Fure, 6020 Ålesund
Rolf Kasper Iversen, 4270 Åkrehamn

Propelljakten går videre

Vi fortsetter med den populære propelljakten: finn en propell på størrelse med den du ser her bortgjemt på en eller annen side i bladet.
Hver måned trekker vi en vinner som får en flott oppblåsbar redningsvest fra båtutstyrsfirmaet Maritim i Arendal. Finner du propellen, send oss en SMS, en faks på 21 30 12 59, en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 23. januar. Da blir du med i månedens trekning. Alle som har deltatt i jakten gjennom året er med i en trekning av en tur for to til London Boatshow på nyåret 2005.
Propellen i januarutgaven sto på side 37, og vinneren er Karl Johan Helgeland, 5546 Røyksund. Vi gratulerer!

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: turid.kristensen@afj.no .
Denne gangen tar vi med en liten diskusjon om VHF-radio som ble startet av "Terje".

VHF-radio

Det er vel slik at man må ha VHF-sertifikat for å kunne ha og bruke en slik radio.
Men hvordan er det hvis andre familiemedlemmer bruker båten og disse ikke har kurs, kan de likevel bruke
radioen dersom kursinnehaveren ikke er med i båten?

Svar:
Det er fartøysføreren eller personen som har ansvaret for fartøyet som er ansvarlig for radiotjenesten ombord. Andre enn radiooperatøren/radiotelefonisten kan bruke VHF-utstyret om bord til vanlige samtaler dersom radiotelefonisten er om bord og har kontroll.
Radiotelefonisten bør uansett gi andre ombord en kort innføring i nød- og kalleprosedyrene dersom han selv skulle være forhindret fra å sende ut en nødmelding dersom det er påkrevet.
Red.

Testen av Balt 750

Jeg vil først takke for et informativt og godt blad!
I siste nummer presenterer dere en test av Balt 750 som mitt firma importerer. For det første synes jeg ikke det var helt heldig at båten som ble testet var en kundebåt i Stavanger. Dere ringte riktignok til meg, og jeg foreslo å teste en av demobåtene i Oslo, men samtykket i testen ettersom det var mest praktisk for dere der og da. Jeg fikk heller ikke muligheten til å kommentere noe av innholdet i testen, noe som kunne vært av stor betydning for bladets lesere. Testbåten i Stavanger var en av de første som kom inn til landet, og etter det har en del ting blitt forandret. Bla.:
1. Båten leveres med en ny type seter som er sydd annerledes. Dette nettopp fordi vi merket svakhetene med de opprinnelige setene.
2. Det er montert ekstra håndtak på targa bøylen slik at man har noe å holde i når man går på dollbordene.Videre synes jeg (og de som har kommentert testen), at artikkelen er veldig negativt vinklet. Overskriften "Vil, men får ikke til", og underoverskrifter som "dårlig ergonomi", "farlig dør", osv. gir leseren et klart negativt inntrykk av båten. Videre har dere gjort et poeng av en utevask som er for lav og står i veien. Det nevnes ikke noe om at dette er den tredje vasken i båten, og at vasken egentlig er et trinn til å gå på for å komme opp på dollbordene. Mulig at testbåten i Stavanger hadde en "farlig dør", men på alle andre båter har denne skyvedøren så stor motstand at det er umulig for den å "klippe over fingre" o.l. Dessuten går den i en form for "lås" når den er helt oppe.
I konkurrentsammenligningen henviser dere til båter i offshore "C" klassen med bensinmotorer. Balt 750 er "B" offshore, og leveres med diesel (som er dyrere og vesentlig mer populært enn bensin..) Dere skriver riktignok at båten er prisgunstig, men for 495 000,- får man mer enn en strippet båt. Man får faktisk en båt med en god del utstyr. Vår pris med ALT utstyr (bl.a. Webasto, el.anker, trimflaps, 2 dusjer, varmt vann, vindusviskere, toalett, kjøleskap, kalesje, ekstra badeplattform i teak, teak all over, baugspyd i teak, solmadrasser, landstrøm med batterilader, kjøleskap, + + +) er 595 000,- Dette inkluderer Volvo Penta Kad32 diesel eller tilsvarende.Så vidt meg bekjent må man faktisk opp både 200.000 til 300 000 kroner for å finne tilsvarende båt med samme utstyr og samme dieselmotor. Så jeg hadde ikke synes det var galt om man hadde fokusert litt mer på hva man egentlig fikk for pengene.
Testbåten hadde en AD41 (200 HK diesel). Hadde jeg fått kommentere dette ville jeg fortalt at vi egentlig ikke selger denne motoren, men derimot KAD32 (170 HK diesel m/kompressor). Dette er en rimeligere motor som pga. kompressoren "skyter" båten opp av vannet. Faktisk er det med denne motoren intet problem å stå på vannski etter båten.

Paul Oord
InterContact Norway AS

TEST ADRIA-EVENT 850

I Båtmagasinet Nr 1. Januar 2004 er det publisert en test av Event 850. Vi vil i dette tilsvaret redegjøre for den utgaven av Event 850 som er i produksjon og salg pr. i dag. Vi håper at dere som har lest nevnte test-artikkel tar dere tid til å gjennomgå dette tilsvaret grundig slik at dere får sjansen til å få presentert vår side av saken og får muligheten til å på et betydelig bedre grunnlag vurdere Event 850 som produkt. Vi mener at Event 850 er en solid, prisgunstig, klassisk halvplaner med god design og gode løsninger og et meget godt valg for de som ønsker en båt i denne klassen.
Vi gjør her oppmerksom på at med unntak av punktet om avstand mellom topp og sidelanterner, er alle våre følgende kommentarer om endringer/utbedringer på Event 850 basert på en produktutviklingsprosess som var klar fra verftets side lenge før denne testen faktisk ble avholdt.
BÅTMAGASINET:Lås til dør - badeplattform. ”Låsen sitter dårlig”
ADRIA-EVENT: Den låsanordning som var på testbåten er permanent erstattet av en annen betydelig bedre løsning.
BÅTMAGASINET: Vannsprut fra badeplattformen.
ADRIA-EVENT: Badeplattformen er endret og har fått en mindre total bredde. Problemet er løst.
BÅTMAGASINET: Dreggluke: ”feilmontert” Åpnes mot ankervinsj i stedet for i fra den.
ADRIA-EVENT: Enhver våken båtkyndig vil se at på gjeldende testbåt er det montert et elektrisk ankerspill. Kjettingen føres da rundt selve spillet og DIREKTE ned i dreggkassen. Man trenger altså ikke å åpne luken for å få ned kjettingen. Luken er montert slik for at personer ikke skal komme i konflikt med ankerspillet når de åpner luken. I alle båter som ikke leveres med ankerspill er luken montert på en annen tilpasset måte!
BÅTMAGASINET: Fortøyning baug: ” Halegatt gjennon svineryggen.... men vi tviler på at teaklisten på toppen vil tåle spenningen.”
ADRIA-EVENT: Alle nye Event 850 blir utstyrt med to meget solide, syrefaste halegatter i baug for gjennomføring av fortøyningstau til feste i midt pullert.
BÅTMAGASINET: Forskriftsmessig lanterneføring: cockpit tak
ADRIA-EVENT: Dette har verftet lovet endret på alle nye skandinaviske modeller fra mai 2004
BÅTMAGASINET: Stuerom i cockpit: ”manglende finish - grov utførelse”
ADRIA-EVENT : Selvsagt er ikke en slik stueromsløsning standard og alle nye modeller av Event 850 er utstyrt med hensiktsmessige beskyttelse for drev. Videre vil vi tilby smarte bokser som avgrenser stuerommet på alle nye modeller!
BÅTMAGASINET: ”Manglende doble slangeklemmer på skroggjennomføringer”
ADRIA-EVENT: Event 850 er CE sertifisert hos anerkjente Germanischer Lloyds i kategori B. Doble slangeklemmer på alle skrog gjennomføringer er selvsagt standard på alle nye Event 850.
BÅTMAGASINET: Båtmagasinet klager på dårlige forhold for fører - manglende justeringsmuligheter for førerstolen- ståhøyde- mv.
ADRIA-EVENT: Alle nye Skandinaviske Event 850 vil bli tilbudt levert med stoler som kan justeres i lengde- retningen. Videre er ståhøyden på førerplass på alle nye Event 850 justert permanent opp med en innlagt dørkplate som øker sikten med minst 25 cm.
BÅTMAGASINET: Tilgang ”bak” elektrisk panel - festet med skruer og lim
ADRIA-EVENT: Alle nye Event 850 blir montert med et el-panel med enkel tilgang til koblinger - uten skruer/lim.
BÅTMAGASINET: Motorinstallasjon: ” Dårlig tilgang!”
ADRIA-EVENT: Alle nye Event 850 er utstyrt med en egen motorromsluke som går i flukt med salongbordet om som på en enkel og praktisk måte muliggjør ettersyn og service på de viktigste punktene på motoren.
BÅTMAGASINET: Motorinstallasjon: ”Støy!”
ADRIA-EVENT: Alle nye Event 850 er isolert etter høyeste standard og med en spesiell tetningslist rundt selve motorromsluken. Lydnivået er garantert på forskriftsmessig nivå.

Kristian Osestad
Adria Event

TV 2 ga oss innsamlingsaksjonen

TV 2 ga Redningsselskapet innsamlingsaksjonen den 30. november i fjor. I tillegg fikk vi inntektene fra ”sponsorplakatene” før, under og etter innsamlingsprogrammene. Under innsamlingsdagen meldte Kåre Valebrokk at TV 2 ville gi 100.000 kontante kroner til innsamlingen.
I lederen i Båtmagasinets januarutgave blir det fremstilt som om Redningsselskapet skulle ha betalt 16 millioner kroner til TV 2 for innsamlingen. Dette er galt. Det beløpet er i overkant av hva hele innsamlingsaksjonen kostet Redningsselskapet. Det omfatter alle kostnader inklusive innleid hjelp, landsdekkende husstandsutsendelse, 30.000 bøsser, 30.000 refleksvester til bøssebærere, o.s.v., o.s.v. I beløpet ligger også kostnadene for produksjon av tre fjernsynsprogrammer; ”Tett på Redningsselskapet” og direktesendingene lørdag 29. og søndag 30. november. Disse ble utført av private produksjonsselskaper - i likhet med andre TV 2 produksjoner, og hadde et totalbudsjett på 6,7 millioner kroner. En brøkdel (antakelig under 10 prosent) av hva f. eks. NRK-aksjonen koster hvert år. Nær 100 prosent av artistene opptrådte for øvrig gratis.
Innsamlingsresultatet er nå ganske nøyaktig 29,6 millioner kroner. Med den markeringen dette har være for Selskapet utad, og den revitaliseringen aksjonen har betydd både for frivillige og ansatte, er vi storfornøyde. Ikke minst gjorde aksjonen oss i stand til å finansiere redningsskøyta ”Harald V” - en betydelig styrking av vår beredskap. TV 2 fortjener stor takk og ikke kritikk!
Vi er også forundret over at våre to siste generalsekretærer under intervjuer i Båtmagasinet er blitt spurt om: - Hva vil du gjøre med misnøyen mellom sjøfolkene og ledelsen i selskapet?
Vi kjenner oss ikke igjen i denne problemstillingen. Rett nok har det vært noen få enkeltpersoner, utrolig nok også fra egne rekker, som har kritisert nærmest hver avgjørelse som er blitt tatt sentralt i Selskapet. Stort sett har det vært fokusert på at vi fortsatt burde ha seilt rundt med saktegående fartøyer av den ”gode gamle typen”. Utviklingen har vist at kritikken har vært totalt feilslått. All dokumentasjon viser at overgangen til moderne fartøyer har gjort Redningsselskapet i stand til å møte de nye utfordringene som møter oss. Vår flåtefornyelse gjør at vi nå kan operere fra fjæresteinene til langt ut på havet med fartøyer som har overlegne farts-, slepe- og operasjonsegenskaper, en utvikling vi også ser i alle våre søsterorganisasjoner i hele verden. Det vil alltid være diskusjoner om fartøytyper, og de føres kontinuerlig – ikke minst ved aktiv hjelp av skøytemannskapenes representanter i ”fartøygruppene”. Takhøyden er stor, men jobben våre skøyter gjør forteller at vi holder den stødige kursen våre stiftere satte for 114 år siden.
Både sjø- og landansatte samt frivillige står nå inne for at Redningsselskapet er en samstemt organisasjon der alle jobber med en overordnet målsetting: Å redde liv og berge verdier.
Når dette er sagt, vil jeg gjerne benytte anledningen til å takke dere i Båtmagasinet, og kollega Hans Due, for all god drahjelp dere gir Redningsselskapet.
Til slutt ønsker vi dere alle ett godt nytt og sikkert båtår!
(opi/haralddaap.jpg)RS HARALD V, mulig takket være innsamlingsaksjonen. (Foto: Redningsselskapet)

Ingvar Johnsen
informasjonssjef
Redningsselskapet

Feil om kalesjeknapp

I forrige utgave skrev vi om kalesjeknappen Perfix. Et enkelt men sinnrikt festesystem for kalesjer, uten utstikkende kanter som ting kan henge seg fast i.
I denne nyhetssaken oppga vi feil webadresse. Riktig adresse er www.perfix.nl. En observant leser i Lofoten melder for øvrig at Viknes (www.viknes.no) har en lignende knapp. Den er i metall, mens Perfix er utført i plast.