utgave nr 8 2001

Intelligent autopilot

Publisert Sist oppdatert

Intelligent autopilot

Raymarine har nå videreutviklet sine autopilot-computere. De nye modellene har fått modellbetegnelsen T150 og T400, og har fått skal AST (Avansert Styrings Teknologi) som gjør at pilotene skal kunne styre båtene snorrett og behagelig mellom kurspunktene.

Av Hans Due
AST gjør at pilotene kan settes opp og kalibreres raskt og enkelt. Man kan faktisk la datamaskinen gjøre hele jobben for seg, men da trenger men et godt stykke med fritt vann rundt seg. Datamaskinen kjører gjennom et program med båten uten at du selv behøver å røre en eneste ting der den noterer seg rorutslag ved forskjellige hastigheter og turtall og sjekker deviasjon. På den måten husker piloten hvordan den skal oppføre seg for at båten skal gå så rettlinjet som mulig ved forskjellige hastigheter uten at man får sikk-sakk kjølvann etter seg eller at båten gjør brå og umotiverte retningsforandringer.
Når båten kommer til et kurspunkt og skal skifte kurs til et annet, skjer dette mykt og behagelig slik at båten gjør en rund sving mot neste kurspunkt. Boksen har faktisk en innebygget gyrofunksjon som gjør at alle retningsskift blir meget raskt oppdaget og korrigert. Under test forsøkte vi å fri ut en av de to motorene om bord i testbåten, og piloten klarte nesten umerkelig å kompensere for den voldsomme forandringen i skyvet.
Om man selv ønsker andre verdier på piloten, har man 9 forskjellige nivåer å velge mellom. Piloten har selvsagt inngang for NMEA-tilkobling til andre Raymarineprodukter via den ene High Speed Bus-kabelen man kan klare seg med om bord. Forskjellen på T150 og T400 er egentlig bare at den første er beregnet for 12 volt, mens den andre kan operere innenfor 10 - 32 volt.