Doblet omsetning i kriseåret

Mens andre hadde kurs mot skifteretten eller slet med permitteringer og tomme ordrebøker, skiftet denne luksusbåtimportøren kurs og doblet sin omsetning til 53 millioner kroner i kriseåret 2008. (27.10.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Nedgangen i markedet og den varslede finanskrisen satte en bråstopp i båtsalget etter toppåret 2007. Hos Italmarin i Drammen ventet de derimot på en krise som aldri kom. 2008 viste seg derimot å bli et gullår for bedriften, som blant annet er hoveddistributør for Atlantis og andre luksusbåtmerker.

Dette er en Gasellebedrift: 
* Levert godkjente regnskaper
* Minst doblet omsetningen over fire år
* Omsetning på over én million kroner første år
* Positivt samlet driftsresultat
* Unngått negativ vekst
* Vært aksjeselskap
Vekstbedriftene blir rangert årlig av Dagens Næringsliv. Gasellene utgjør rundt 2 prosent av alle selskaper.

Mens deler av bransjen kjempet mot konkursspøkelset, satte Italmarin fart og kjørte inn på tredjeplass på lista over Gaselle-bedrifter i Buskerud etter å ha mer enn doblet omsetningen sin til 53 millioner kroner.
- Vi ventet på krisen, men den kom aldri, sier Petter Nystrøm til Dagens Næringsliv, som står bak den prestisjetunge og landsomfattende Gaselle-rangeringen.

I følge Nystrøm satte de dårlige tidene kundene i luksusbåtmarkedet litt på gjerdet - uten at lommeboka ble tømt av den grunn, og nå er kjøpelysten i ferd med å ta seg opp igjen.

Tidligere solgte Italmarin kun nye, importerte fritidsbåter, men nå formidler selskapet i tillegg bruktbåter på vegne av sine kunder. I tillegg til import og nybåtsalg, satser drammenserne nå også på bruktbåtformidling, og vil ønske velkommen inn i sin permanent storbåtutstilling på 3000 kvadratmeter i Drammen Havn.

- Salget har vært veldig bra den siste måneden. Det blir enda bedre i år enn ifjor. Det ligger store muligheter i det nye konseptet, sier Nystrøm til næringslivsavisa. Sammen med Bjørn Vidar Lund regner han med å ha plass til 60 båter i utstillingshallen når den er ferdig. Duoen regner med å selge rundt 100 luksusbåter årlig, til en snittpris på mellom to og tre millioner kroner.