Investerer 74 millioner i nye Askeladden

Med 74 millioner kroner i ryggen skal de nye eierne av Askeladden få dreis på butikken når produksjonen starter opp igjen 2. juni (13.05.09)

Publisert Sist oppdatert

Tekst & foto: Therese Vågen

Når Askeladden, som Båtmagasinet tidligere har skrevet, starter opp igjen båtproduksjonen i juni, er det med tomt lager, 45 ansatte og investeringer for til sammen 74 millioner kroner.

Henrik Askvik og Mons Tore Lyssand er de største investorene i nye Askeladden.
Industriinvestor Mons Tore Lyssand (t.h.) er hovedeier i nye Askeladden.
Askeladden
I første rekke skal Askeladden nå satse på mellomklasse-markedet.
Konkurslageret på 240 båter er nå tomt.
Alle de 240 båtene i konkursboet som ble kjøpt opp av Johs Lunde Marine Group skal nå være solgt.

Frisk kapital

Askeladden Boats eies nå av Moly AS med industriinvestor Mons Tore Lyssand som hovedaksjonær og styreformann, samt Henrik Askvik som er tidligere eier og daglig leder av Henrik J. Askviks Sønner AS. Også flere av de sentrale nøkkelpersonene fra konkursrammede Henrik J. Askviks Sønner AS er med på den nye satsingen.

I følge de nye eierne har de til sammen investert 53 millioner kroner i fabrikk, drifts- og produksjonsmidler. Askeladden Boats har også inngått et samarbeid med Innovasjon Norge, som har bidratt med en pakke på 15 millioner kroner. Til sammen er det reist 74 millioner kroner i det nye selskapet.

Helnorsk

Bortsett fra at det nylig ble varslet at Askeladden inngår et samarbeid med Suzuki for levering av utenbordsmotorer på de nye båtene, satses det nå friskt med norsk kapital og et helnorsk produkt fra fabrikken på Os utenfor Bergen.
- Mye vil være nytt i nye Askeladden, og vi har gjort et stort og viktig veivalg. Vi går tilbake til røttene og satser med norske eiere og ressurser, sier Henrik Askvik, daglig leder i Askeladden Boats.

Tomt lager

Båtlageret med de 240 båtene etter konkursen skal nå være tømt, og det forberedes framover produksjonsstart for resten av årets sesong samt neste års sesong. I første omgang har de nye eierne tenkt å fokusere på mellomklassesegmentet, men sier at de ikke er fremmed for tanken på å igjen kunne produsere større båter.
- Nå har vi muskler til å satse, men markedet er fortsatt utfordrene for store båter, så vi tar dette stegvis. I første omgang skal vi produsere fritidsbåter i små og mellom- klasse segmentet opp til 6,5 meter, sier Askvik.

Optimistisk

Den daglige lederen har stor tro på at Askeladden vil erobre markedsandeler nok en gang, til tross for et vanskelig marked, og håper på å kunne selge rundt 500 båter i 2009/2010-sesongen.
- Båtmarkedet er fortsatt preget av finanskrisen. Like fullt selges det bra med båter i prisklassen opp til 6-700.000 kroner. Utenlandsimporten er også redusert vesentlig. Nye Askeladden har en markedstilpasset og spisset produksjon og vi mener vi har alle forutsetninger for å lykkes. Vi vil satse hardt på det som har vært Askeladdens kjerneverdier i alle år, god kvalitet, design og innovasjon.