Avviser dumpingsalg

Mange fryktet dumpingsalg etter at den nye eieren Johs Lunde Marine Group i løpet av to uker solgte over halvparten av varelageret etter Askeladdens konkursbo. – Dette er ikke tilfellet, påpeker Leif Bergaas. (02.02.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Bergaas er tidligere markedssjef hos Askeladden, men nå ansatt i Johs Lunde Marine Group sammen med de tidligere eierne Henrik J. Askvik og Georg Askvik. Han avviser dumpingsalg av Askeladden-båter.

5-25 prosent


- Prisnivået er naturligvis noe rabattert, men det er ikke snakk om noe dumpingsalg. Sammenlignet med veiledende pris i et normalt marked, vil sluttforbruker oppleve tilbud på mellom 5-25 prosent – alt etter hvilken modell en snakker om, forteller Bergaas. Han minner om at antall båter som nå distribueres er lite i forhold til normalproduksjon på rundt 2000 båter i året.

Kontant betaling


Båtene fra konkursboet blir distribuert gjennom det tidligere forhandlernettet til Askeladden. Basert på oversiktlister sendt ut fra Johs Lunde Marine Group tok forhandlerne kontakt med tilbakemelding om hvilke båter som var interessante for dem. Forhandlerne har måttet betale kontant for båtene.
- Tidligere var det vanlig å tilby kreditt frem til våren, men vi har ikke noe apparat rundt og kan ikke tilby slike finansieringsløsninger, sier Bergaas.

Egne forhandlere

Johs Lunde Marine Group eier selv tidligere Askeladden-forhandlere i Bergen, Oslo og Stavanger, og selger dermed noen av konkursbåtene til seg selv. Bergaas påpeker at de aller fleste forhandlerne som nå har kjøpt Askeladden-båter likevel er eksterne.
- Johs Lunde Marine Group har kjøpt varelageret for å tjene litt, men noen kjempegullkantet avtale er dette ikke. Lunde har kostnader knyttet til distribusjon ut til forhandlerne og garantier for båtene, forhandlerne skal tjene penger, samtidig som at kunden skal oppleve å ha gjort en hyggelig handel.

Slutt etter sommeren

Det oppkjøpte varelageret omfatter Askeladden 2009-modeller fra 445 Hunter til Commuter 8, men noen av modellene er det tomt for.
- Vi har opplevd størst interesse for båter i klassen opp til 500.000 og 600.000 kroner. I Skandinavia er det størst volum i dette markedet, over denne prisklassen er en mer forsiktig.

Mellom 10 og 15 ansatte er tilbakekalt for å bygge ferdig de siste Askeladden-båtene i varelageret som Johs Lunde Marine Group kjøpte tidligere i januar. I følge Bergaas har Lunde Marine Group avtale om å få disponere lokalene fram til 30. juni for å få de resterende båtene ferdig bygget.

Usikker framtid

Så gjenstår det å se om det blir aktivitet i produksjonslokalene også etter dette. Selv om både varelager, produksjonslokaler, merkenavn, former, produksjonsrettigheter og så videre lå under samme eierskap i samme selskap, har bank og bobestyrer valgt å splitte boet i ulike deler. Den siste ”pakka” omfatter blant annet merkenavn, produksjonsrettigheter og fabrikkslokaler.
- Budfristen er ute, men dette er for omfattende til at bobestyrer og bank får konkrete tilbud slengt på bordet. De har nok en tre-fire aktører som er interessert, og Johs Lunde Marine Group er en av dem som nå blir kalt inn til et møte i løpet av 14 dager.