Se opp for flytende søppel

Mer flytende søppel er en fare for båttrafikken. Redningsselskapet melder at redningsskøytene stadig oftere har berget både lyst- og passasjergartøyer med motorstopp etter å ha fått flytende tau og fiskebruk i propellen.

Publisert Sist oppdatert

Fra www.redningsselskapet.no:
Klokken 14.15 lørdag, fikk redningsskøyta ”Nils C.P. Aure” oppringning fra en familie som hadde fått noe i propellen på sin 21 fots Askeladden daycruiser. Det var pent vær i området, men de drev mot land.

RS ”Nils C.P.Aure” hadde akkurat ankommet sin sommerstasjon på Tananger, og rykket umiddelbart ut for å assistere. De fant raskt havaristen ved Bru utenfor Stavanger. Da var familien 100 meter fra land. Redningsskøyta tok fritidsbåten langs siden og bukserte den trygt til land ved Bru.

Der fjernet redningsmannskapene en stor trossebit fra propellen, og trossen var så stor at den kunne ha stoppet selv et større skip, sier skipper og redningsmann Gunnar Waagø på RS ”Nils C.P. Aure”.

Søndag var det klart for oppdrag nummer to knappe en nautisk mil fra der skøyta hadde tilsvarende oppdrag lørdag. Denne gangen var det en Scand Baltic 29 med navnet ”Sambo” som hadde kjørt en garnbøle i propellen. Garnbølen bar preg av å ha ligget i sjøen lenge, noe som kan tyde på at det tydeligvis er mye søppel som ligger å driver i dette området. Vår dykker/skipper/redningsmann Gunnar Waagø klarerte raskt propellen og familien på fire kunne fortsette turen.

Mannskapene om bord i redningsskøytene kan fortelle at de flytende farene for båttrafikken ofte er istykkerrevet fiskebruk, eller rester fra oppdrettsanlegg