utgave nr 1 2009

Leder: I motsjø

Publisert Sist oppdatert

Finanskrisen over hele verden og rentenivået her hjemme gjør at også båtbransjen har vanskelig tider. I skrivende stund er det konkurser, oppsigelser og permitteringer mange steder, men det produseres da fortsatt båter som faktisk selges, selv om mange av våre lesere nok holder igjen noe på sine innvesteringer i den fantastiske fritidsaktiviteten som båtlivet jo er.

Det er nå rundt 5.700 bruktbåter og litt over 1.300 nye båter til salgs på vår bruktbørs (finn.no). For noen måneder siden var tallet over det dobbelte. Det betyr at mange har fått solgt båter i høst og vinter, men mange har nok trukket båtene sine for salg også fordi prispresset har vært stort. Skal man selge for å kjøpe noe annet er jo prisnedgang eller oppgang ikke av så stor interesse, for det er jo mellomlegget som teller, og det vil vel sannsynligvis være det samme som før finanskrisen.

Men skal man kjøpe nytt uten å ha noe å selge, er det tiden for det nå. Prisene er lave, og de som sitter på gjerdet og venter på enda lavere priser kan bli veldig skuffet. For når våren melder seg, vil etterspørselen etter all sannsynlighet øke igjen, og med den produksjonsreduksjonen som mange båtbyggere gjennomfører nå, kan det igjen bli rift om båtene som faktisk er produsert, og da stiger garantert prisene igjen.
En sanering innen båtbransjen er ikke noe å gråte over, for det er mange som har kastet seg på import og produksjon i medgangstider uten å ha nødvendig kapital eller serviceapparat til å håndtere nedgangstider. De forsvinner fort fra markedet, og igjen står kunder som ikke har noe sted å henvende seg for reklamasjoner, deler og reparasjoner. Forhåpentligvis er det ikke flere av de store og seriøse produsentene som går dukken slik Askeladden gjorde i høst. Vi tror nok den tradisjonsrike fabrikken på Os igjen vil produsere båter, og vi vet det er flere interessenter til å kjøpe opp konkursboet og starte opp igjen. Men skal bransjen unngå å sitte igjen i apati og resignasjon, må de markedsføre seg og med vekt på gleden og rekreasjonen ved å bruke båt.

For mange som kommer inn i båtlivet og dets gleder for første gang må bli mottatt med inkluderende og servicevennlig innstilling. Ikke nonchalanse og amatørskap. De av våre lesere som har spurt oss om råd om hva slags båt de skal kjøpe, har fått som svar at båtmerket ikke nødvendigvis er det viktigste. Se deg rundt i nærmiljøet og velg heller den leverandøren som har den beste service og oppfølgning. Han har sannsynligvis også de beste produktene. Spør deg for i båthavna eller båtforeningen din, og du vil sikkert få mange gode råd.

Et ordtak sier at det bare er i motbakke det går oppover. En båt kjører nesten bestandig i motbakke, og skal vi ta ordtaket bokstavelig, kan altså båtlivet og dets gleder bare gå en vei; oppover. Godt nytt båtår med oss i Båtmagasinet alle sammen.

Hans Due