utgave nr 7 1997

Nye diesler fra Volvo Penta

Publisert Sist oppdatert

Nye fra Volvo Penta:


KAD 32, 44 og TAMD 73


Tre splitter nye dieselmotorer fra Volvo Penta er hva som kommer på markedet til høsten. Alle tre er turboladet, ladeluftkjølt og med kompressor. De to største har i tillegg elektronisk dieselkontroll (EDC)

Av Hans Due

Allerede i november 1995 skrev vi i Båtmagasinet om den nye motoren som skulle komme. Nesten et år forsinket er nå motoren presentert. Vi antok at i 95 at motoren skulle hete KAD 43, men motoren har fått navnet KAD 44. KAD 43 eksisterer også, men er noenlunde identisk med KAD 42, bortsett fra at det er montert på lyddempere på kompressoren, både på innsugs- og utblåsningssiden.

KAD 44

KAD 44 har de samme forbedringer på kompressorsiden. I tillegg har motoren fått 24 ventiler og elektronisk dieselkontroll (EDC), som er en slags halvveisløsning mot elektronisk innsprøyting samt elektronisk gass/gearkontroll.
Vi har prøvekjørt den nye motoren i flere forskjellige båter. Volvo Penta har klart å skvise 243 propellaksel-hk. ut av den seksylindrede 3,6-literen. Med kompressorteknikken klarer to motorer fint å skyve en Nord West 1100 ut av vannet og opp i 25 knop på i underkant av 16 sekunder. Båten veier hele 8.100 kg. og toppfarten med de to KAD 44'ene er målt til 34 knop.
KAD 44 har 24 ventiler, i motsetning til KAD 42 og 43 som har 12. Den elektroniske dieselkontrollen (EDC) overvåker motorfunksjonene kontinuerlig, og bestemmer når kompressoren skal kobles inn, avhengig av turtallet og belastningen på motoren. Hvis man går jevnt og stabilt ved lavt turtall, kobles ikke kompressoren inn, men gir man gass, vil den kobles inn. Dersom man har dobbeltinstallasjon, vil EDC synkronisere motorenes turtall slik at man unngår unødig støy.
Den elektroniske gass-/gearkontrollen er bakt inn i kontrollenheten som dermed er vanntett. Fra gass/gear går elektriske kabler ned til motoren og gir styringssignaler til dieselpumpen og til en elektromotor som kobler inn gearet. Disse to enhetene "snakker sammen" slik at dersom gearfunksjonen er aktivert, er det ikke mulig å gi gass uten at gearet er skikkelig innkoblet.

KAD 32

Den "gamle" 31-motoren har nå fått kompressor, og kalles for KAD 32. Det er en rekkefirer på 2,4 liter og som nå yter 159 hk. på propellakselen. Vi har prøvekjørt motoren på en 22 fots Flipper Aquador som veier 2.200 kg. tomlastet. Akselerasjonen i forhold til den gamle 31-motoren er formidabel, og ifølge tester Volvo Penta selv har gjort, er KAD 32 raskere enn en V6 bensinmotor. Aquadoren akselererte til 25 knop på 10,7 sekunder, og toppfarten er målt til 33,2 knop.

TAMD 73

TAMD 73 er i utgangspunktet den samme motoren som den gamle 72-motoren, men har fått EDC. Den nye motoren er en rekke-sekser på syv liters sylindervolum og yter 412 hk. på propellakselen. Motoren har turbolading og ladeluftkjøling, og egner seg for større båter, både som singel og dobbeltinstallasjon og med det nye elektroniske gass/gearsystemet.