utgave nr 4 2004

Nyheter - april 2004

Publisert Sist oppdatert

Bruksbåt fra nord

Helgeland Plast lanserer i vår Polarcirkel 600 Cabin (bildet) og 510 Fisher. Båtene går inn i produsentens serie av røffe bruksbåter bygd av en type polyetylen (plast) som ellers brukes i rør, fiskeoppdrettsmerder osv.
Skroget til 600 er optimalisert av Amble-Stokke. En skarp V-bunn på 21 grader gir signaler om myk ferdsel i grov sjø. Dekket er selvdrenerende. Båten leveres med en isolert hytte med sitteplass for 4-5 personer eller som skjærgårdsjeep. Byggenummer en ble vist på Sjøen for Alle, og er solgt til en privatperson som skal bruke den i ytre Oslofjord.
510 Fisher er en mindre, åpen båt beregnet for aktivt sportsfiske. Fire personer kan sitte i fartsretningen under marsj, og ved hjelp av vendbare ryggbøyler kan de sitte komfortabelt under fiske. Båten er spesielt rettet mot fisketurisme og båtutleie.

Data: Polarcirkel 600 Cabin

Lengde 6,00 meter
Bredde 2,48 meter
Vekt (tom): ca 1.360kg
Motor: Volvo Penta D3 (130 hk)
Drivstoff: 2x100 liter
Drev: Volvo Penta SX
Pris: fra 515.000 inkl mva og hk-avgift
Mer informasjon: Helgeland Plast AS, telefon 75 13 95 00. Internett: www.polarcirkel.no

Junior-Weekend

Hele 3 nye modeller er Ibiza-boats ute med denne våren. Modellen 22 Touring er en krympet versjon av 24 Touring, mens 23 Weekender og Junior er helt nye.
Helge Duus i Ibiza ser behovet for rekruttering til båtlivet, og derfor har også han beveget seg over på jollestadiet med den 12 fot store Junior. Maks motor på den båten er 15 hk. , men de fleste vil nok velge en 9,9 hk, og som pakke med en totakter av denne typen koster båten kr. 51.555,- mens om man har motor fra før kan man få kjøpt båten motorløs for kr. 29.900,-. Denne båten er 3,60 m. lang, 1,60 m. bred og vekten er ca. 180 kg.
23 Weekender kommer med innebordsmotor fra 1,7 liters Mercruiserdiesel på 105 hk. Med den motoren skal båten gjøre 30 knop. Ønsker man mer fart, setter man inn bensinmotor, for eksempel en V6er som sparker båten opp i 40 knop. Det er vipperygger på sofaer og stoler, slik at man med enkle håndgrep kan bygge om innredningen fra sittesofaer til solsenger. I tillegg er det en liten bysseløsning på babord side ute med kjøleskap og vask. Det skal være plass til 6-7 personer om bord og køyeplass til 2 i lugaren under fordekk og 2 ute under kalesje. Båten er 7,20 m. lang, 2,50 m.bred og veier mellom 1700 og 2200 kg. avhengig av motorvalg. Drivstofftanken tar 160 liter, mens man har ca. 25 liter ferskvann om bord. Hele stasen koster med en 1,7 liters Mercrusier diesel kr. 567.150,- men velger man en 135 hk. bensinmotor isteden, kommer man under den halve millionen, nemlig kr. 491.225,- Mer informasjon: Kalnes Båtagentur, telefon 69 14 37 96. Internett: www.kalnes.no

Monstermotor

De kaller den selv for et monster, Mercury Racing i USA. Et sort- og blålakkert monster av en bensinmotor med forkrommede eksosutløp som yter 1075 hk!
Den vil neppe bli noen storselger her hjemme på berget. Til det er båtparken lite egnet, og bensinprisen vil fort sette en stopper for de som vurderer den opp mot en dieselmotor. Dessuten er racingfolket i denne størrelsesklassen fåtallig.
Motoren er en 9, 1 liters Big Block V8er med doble Lysholm twin screw kompressorer og multiport bensininnsprøytning (to injektorer pr. sylinder). Den har også separate tenningscoiler til hver sylinder - åtte i tallet. Mercurys SmartCraft PCM03-system overvåker alle motorfunksjoner og regulerer hele tiden hvor mye av effekten fra kompressorene motoren trenger for å yte de tilmålte 1075 hestekreftene. En bypassventil sørger for at kompressoreffekten styres utenom når motoren går på tomgang. Der holder den seg på 800 omdreininger som gjør gearskiftet mykere. Motoren kobles til Mercury Racing Six drevet.

Italiensk jet-RIB

17 fots RIB med vannjet, nedfellbar bauglem, ni sitteplasser og dieselmotor sterk nok til å logge 30 knop med fullastet båt. Høres det morsomt ut? Det synes vi og. På utstyrslisten finner vi blant annet et forsenket, ettpunkts løfteøye. Det skulle si litt om hvilken målgruppe båten retter seg mot. Motoren er en 125 hk Yanmar diesel.
Krabaten kommer fra italienske Castoldijet, og går inn i en serie på seks såkalte "jet tenders" fra verftet. Minstemann er 14 fot, den største er 21.
- Skroget går stabilt og tørt i røff sjø, vannjet gir maksimal sikkerhet og manøvrerbarhet på grunt vann og ved landsetting, sier verftet i pressemeldingen. Prisen? 700 000, inkludert mva og hk-avgift. Men da er den levert på verftet i Italia.
Mer informasjon: www.castoldijet.it

GSM-sporing av stjålne båter

Et nytt elektronisk system skal gjøre det enklere å spore opp stjålne båter, biler og andre verdigjenstander. Produktet er utviklet av Vestfold-firmaet Electronic Tracking Systems, og selges gjennom Falck (tidligere Falken). Systemet baserer seg på GSM-nettet.
Båten har en forseglet boks på størrelse med et kompaktkamera om bord (bildet). Boksen inneholder en GSM mobiltelefon, en radiopeilesender og et spesialbatteri med levetid inntil fire år. Enheten er liten nok til å skjules hvor som helst, ute av syne for tyven. Når en båt blir meldt stjålet, sender Falcks alarmstasjon en impuls som får boksen til å sende ut peilesignaler. Gjennom GSM mobiltelefonnettet kan båten lokaliseres med en nøyaktighet på 200-500 meter. Deretter reiser et søketeam fra Falck ut for å lokalisere båten nøyaktig, hvorpå saken overlates til politiet.
Systemet har i første omgang dekning der det er GSM-dekning i Norge, etter hvert også i andre land med GSM-nett. Mer innformasjon: www.falcknorge.no

Ny oventil

Ryds 23 DC deler skrog med sine walkaround-søstre på samme størrelse, mens dekk og overbygg er nytt. Uteplassen har en stor U-sofa akterut og båten kan leveres med kokeapparat, vask og kjøleskap. Bak vindskjermen har føreren og en passasjer hver sin stol. Et par mennesker kan overnatte i forpiggen.
Standard motor er Mercruisers bensindrevne V6er 4,3 MPI på 220 hk. Den skal gi båten en toppfart på 38 knop. Båten kan også leveres med Mercruisers 1,7 liters turbodiesel på 116 hk.

Data: Ryds 23 DC

Lengde: 7,30 meter
Bredde: 2,48 meter
Vekt: 1.750 kg
Dyptgående: 0,50 meter
Drivstoff: 150 liter
Last: 5 personer, maks. 525 kg.
Pris (std. motor): fra 465.000 kroner
Mer informasjon: Oslo Båtsenter, telefon 67 11 38 60. Internett: www.ryds.no

Nimbus' nye Coupe

Nye Nimbus Nova 350 Coupe er innvendig basert på populære 33 Nova. Prototypen ble sjøsatt sist august, og i vår leveres de første båtene til kundene. Nyheten er temmelig lik sin forgjenger, både i mål og utstyrsliste. Viktigste forskjell er motoralternativene: 350 kan leveres med Volvo Penta KAMD 43 (à 230 hk) i dobbelinstallasjon med fast aksling eller dobbel KAD 300 (à 285 hk) med hekkaggregat. De to motoralternativene har ulike skrog. Varianten med aksling har et helt nyutviklet skrog, mens skroget fra 33 Nova brukes på båter med hekkaggregat. Toppfart med største motor er 38 knop.
Båten har fire køyeplasser, ti sitteplasser og en hyggelig utstyrsliste der blant annet septiktank, kjøleskap, kokeapparat med keramikktopp og dusj på akterspeilet inngår som standard.

Data: Nimbus 350 Nova Coupe

Lengde: 11,45 meter
Bredde: 3,35 meter
Dyptgående: 1,00 meter
Vekt: 5.500 kg
Drivstoff: 640 liter
Vann: 180 liter
CE-kategori: B
Last: 10 personer/1.100 kg
Pris: fra ca 2,1 millioner kroner
Mer informasjon: Oslo Båtsenter, telefon 67 11 38 60. Internett: www.nimbus.no

Daumann

Mange lager sine egne daumenn, altså vekter som henges på ankertauet for å øke effekten av ankeret. Men det går også an å få kjøpt daumenn.
Vi fant en smart variant på den store båtmessen i Miami. Kiwi Anchor Rider heter den, og er laget i sink og aluminium med nok aluminium til å forhindre at sinken virker som anode. Vekten er konstruert slik at man trær den på ankertauet eller kjettingen, vrir den 90 grader og den er da låst til tauet/kjettingen og hviler på et nylonhjul. Da kan man bare fire daumannen så langt ned på ankertauet/kjettingen som man ønsker. Nedfiringstau medfølger, og daumannen fåes i flere forskjellige vektklasser og for kjetting opp til 13 mm eller ankertau opp til 40 mm. Det er det New Zealandske firmaet Anchor Buddy som produserer daumannen og det er to importører i Europa:
Caley Marina I Skottland www.caleymarina.co.uk eller Winch-Center I Düsseldorf, Tyskland www.winch-center.de

Med egen motor

Husker du artikkelen vi skrev om NorTech-gutta Trond Schou og Nils Johnsen? (BM nr. 3/2001) De holder til i Fort Myers i Florida der de med suksess bygger "det aller verste" av potensbåter.
På båtmessen i Miami i februar presenterte de en ny 43 fots superkatamaran som påbegynt i november i fjor, en selvbygget motor med Nor-Tech logoen på (eksisterende serieproduserte motorer er visst ikke bra nok) og en 72-fots daycruiser som det foreløpig bare eksisterte en modell av, men som det allerede er solgt to eksemplarer av før den første er ferdig bygget.
I tillegg har gutta skrogpluggen til en 120 fots daycruiser (!!) liggende. Et prosjekt de foreløpig har lagt på is fordi det lokale brannvesenet stoppet planene på grunn av for små produksjonslokaler. Ikke nok med at gutta lager sine egne motorer, de syr også putene og setene selv. Med andre ord ikke noen 9-4 jobb. Det går stort sett døgnet rundt, men så har da også hardt arbeid begynt å gi resultater. Ordrebøkene fylles i stadig større tempo.

Nye Multi

Pioner Multi har vært ute av produksjon i et par år nå etter at formene brant opp. Når har man fått laget nye former og samtidig konstruert om båten. Konseptet er det samme som tidligere, men den nye båten er 24 cm lengre, har fått en helt annen dørkkonstruksjon (den gamle lakk) og en annen avstiving.
Båtmagasinet har som det første båtblad i verden fått prøvekjøre den nye Multien, og vi konstaterer at den har fått mye bedre sjøegenskaper enn den forrige modellen. Gjennom Veritas-godkjenning vil man nå også kunne henge en 70-hester på hekken i stedet for en 45-hester som den tidligere modellen var godkjent for. Ytterligere opplysninger: Kellox AS. www. kellox.no

Data

Lengde: 5,04 m
Bredde:2,03
Vekt:400 kg
Motor:70 hk
Maks last:8 pers eller 1200 kg.
Pris:kr. 53.990,-

Lavmælt kruttpakke

Mercury Marines folk var sprekkferdige av stolthet og svulstige i sin presentasjon, da de presenterte påhengerprosjektet de har jobbet med i 5 år. Den nye generasjonen firetaktere "Verado" - tidligere "Prosjekt X" - har blitt meget stillegående kruttpakker på opp til 275 hk.

Tekst: Hans Due

Med headhuntet sjefsingeniør og prosjektansvarlig fra Porsche-fabrikken i Tyskland, 100 millioner dollar i utviklingbudsjett inklusive helt ny produksjonslinje og lokaler i Mercury-hovedstaden Fond du Lac i Wisconsin, har Mercury virkelig tatt på seg syvmilsstøvlene i utviklingen av en ny påhengergenerasjon. For hør bare:
Sekssylindret rekkemotor på bare 2, 6 liters sylindervolum og opphengt i gummiføtter på en krave direkte koblet til hekkfestet, gir tilnærmet vibrasjonsfri gange. Omtrent samme virkning som moderne lastebilførerhus. Såkalt supercharger, eller kompressor med ladeluftkjøling om man vil, gir direkte akselerasjonsrespons fra lavt turtall. Integrert elektrohydraulisk styring som reguleres elektronisk fra førerplass, gir momentan styringsrespons. Det samme gjelder gasspådrag som er wireløst, og gearskiftet er mykt og elektronisk styrt uten forsinkelse og de vanlige klakk'ene ved innslag.
Vi var blant de aller første båtbladene i verden som prøvekjørte den nye påhengsmotoren i forbindelse med lanseringen i Miami i begynnelsen av februar. En kruttpakke med 275 hk og et vanvittig spark i akselerasjonen, men med nesten irriterende lavt lydnivå.
Motoren har fire ventiler pr. sylinder, doble, overliggende kamaksler og elektronisk bensininnsprøyting. Sylinderne er oljekjølte gjennom innstøpte kanaler i hver sylinder. En helt nydesignet innsugingsport gir nesten ingen støy fra innsugingsluften. I tillegg har man lagt ekstra vekt på støydemping også i motorlokket.
Motoren vil bli i salg her hjemme fra forsommeren av. Den vil i første omgang bli produsert i størrelsene 200 hk, 225 hk, 250 hk og 275 hk., men Mercury Marine antyder at man vil utvikle nye motorer over samme lest ned til ca. 135 hk. Prisen på motorene vil ligge ca. 5 prosent over Yamahas priser, sier Marine Power i Norge.
Det er ikke veldig mange norskproduserte båter de nye motorene passer til, men vi tar ikke mye feil om vi sier at man vil kunne skue motoren på en og annen Ibiza-båt, en Gozzi, kanskje en Goldfish og i hvert fall en spesialtilpasset Hydrolift som er under utvikling og tilnærmet sjøklar i disse dager.

Data

Effekt200 - 275 hk.
Antall sylindre6 i rekke
Sylindervolum2,6 liter
Ventiler24
Maks turtall5800-6400
Boring/slaglengde82 mm x 82 mm
Generator70 amp
Gearutveksling1,85:1

NB - nytt flaggskip

NB Marine sjøsatte i vår sitt nye flaggskip, velvoksne NB 1160 Fly. 38 fots lengde og fire meters bredde gir et voldsomt innvendig volum. Fem permanente køyeplasser i tre lugarer og et stort toalettrom med dusj nedenunder samt en stor U-salong og romslig bysse i "andre etasje" skulle gi god komfort for skipper og mannskap. Setet ved førerplassen er dobbelt, mens U-salongen har utsikt i alle retninger. Utsikten er nok enda bedre fra flybridgen, som har både sitte- og soleplasser.
Båten er helt nyutviklet og har planende skrog. Kunden kan velge mellom motor enkel innenbordsmotor eller dobbel installasjon med hekkaggregat. Under fartstester tidligere i vinter gjorde båten hele 37 knops toppfart og en økonomifart på 30 knop med to Volvo Penta KAD 300 (totalt 544 hk).

Data: NB 1160 Fly

Lengde: 11,60 meter
Bredde: 4,00 meter
Dyptgående: 1,00 meter
Motor: 1 x 340 - 500 hk
2 x 190 - 280
Vekt:6.500 kg
Drivstoff: 800 liter
Vann: 300 liter
CE-kategori: B
Pris: Fra ca 2,1 millioner kroner
Mer informasjon: NB Marine, telefon 56 15 27 70. Internett: www.nbmarine.no

Ny bruksbåt fra vest

Viknes har lansert sin nye 830. Det er en enkel, ujålete bruksbåt som føyer seg inn i modellprogrammet mellom 770 og 880. Akterdekket og utearealet er digert. Innvendig har båten to dobbelkøyer i henholdsvis forpigg og en tverrskips stikklugar. I innredningens øvre del finner vi på babord side et toalettrom med dusjmulighet og salong med sitteplass til fire. Aktenom førerplassen finner vi byssa med gassdrevet kokeapparat.
Utstyrslisten er slett ikke verst, med blant annet hydraulisk styring, innvendig og utvendig styreposisjon, trykkvann, dekkslys, elektrisk toalett, septiktank, 145 ah batteri, badeplattform og seks kryssholt. Båten leveres med 144 (standard) eller 184 hk motor fra Yanmar.

Data: Viknes 830

Lengde: 8,60 meter
Bredde: 2,97 meter
Dyptgående: 0,88 meter
Vekt: 3.300 kg (standard utstyr, fulle tanker)
Drivstoff: 2x150 liter
Vann: 125 liter
Fart: 20 knop (144 hk)
Pris: fra 758.000 kroner
Mer informasjon: Viknes AS, telefon 56 15 22 20. Internett: www.viknes.no

Påhenger i sol og regn

675HT er vårens nyhet fra Skibsplast. Båten er ganske lik 730HT, men beregnet for utenbordsmotor. Lukket overbygg gjør livet mer behagelig når værgudene øser sin vrede ut over havet, mens den store akterdøren, takluken og vinduene gir luft og lys på de fine dagene.
Akterdekket har en sittegruppe for fire som kan konverteres til solseng. En port i akterspeilet gir adgang til badeplattformen. Kabinen har 185 cm ståhøyde og fem sitteplasser. Fire voksne får soveplass under tak i forpiggen og den innvendige sittegruppen. Akter til styrbord har den et separat toalettrom.
Listen over standard utstyr inneholder blant annet sirkulasjonsvifte til frontruta, bysse med vask og Wallace Safeflame kokeapparat, kjøleboks, trykkvann, fartsmåler, no-feedback styring, blendingsgardiner til alle vinduer og toalett. Septiktank er ekstrautstyr, sammen med mye annet fint.

Data: Skibsplast 675HT

Lengde: 6,70 meter
Bredde: 2,50 meter
Motor: 140-200 hk anbefalt, maksimalt 250 hk
Drivstoff: 140 liter
Vann: 45 liter
Antall personer: 8 (+2 på klappseter)
CE-kategori: C
Fart: 30 knop (140 hk, to personer)
Pris inkl Suzuki DF 140: fra 495.000 kroner
Mer informasjon: Skibsplast, telefon 37 92 96 00. Internett: www.skibsplast.no

Askeladdens nye solskinnsbåt

535 Bowrider er basert på skroget fra 525 Excel, mens design, innredning og layout er inspirert av storesøster 615 Bowrider.
I salongen forut har Askeladden installert en vask med hånddusj og ferskvann. Kalesjen skjules under aktersofaens rygg. Fører og passasjer har hver sin ståstol. Båten har - i følge verftets egen omtale - rikelig med stuerom og plass for kjøleboks (ekstrautstyr) i konsollen på babord side. For øvrig inneholder listen over standardutstyr blant annet lanterner, instrumenter og non-feedback styring.

Data: Askeladden 535 Bowrider

Lengde: 5,23 meter
Bredde: 2,21 meter
Vekt: 700 kg + motor
Antall personer: 6
Drivstoff: 90 liter
Vann: 50 liter
Motor: Mercury / Mariner 75 - 115 hk
Pris (75 hk 4-takt): 251.700 kroner
Pris (115 hk Optimax): 274.500
Mer informasjon: Askeladden, telefon 56 30 87 00. Internett: www.askeladden.no

Fleksibel finne

Utvalget og konkurransen øker i "Targaklassen" omkring 30 fot. Minor kommer i vår på banen med sin 27 WR, en typisk walkaround med rorhuset midt på båten.
Inne er det sitteplass til seks og soveplass til fire, hvorav to i forpiggen. Dessuten er det sitteplass til ti(!) på dekk. Båten er en "semiprofesjonell" båt som duger både som fritids- og arbeidsbåt. Politi, brannvesen og redningsetater er blant de profesjonelle brukerne.
Standard motorinstallasjon er en 200 hk Yanmar med aksling. Båten kan utstyres med motorer fra Volvo eller Yanmar på 200-315 hk, med fremdrift via aksling, hekkaggregat eller vannjet. Sistnevnte fremdriftsmetode gjør båten 60-80.000 kroner dyrere.

Data: Minor 27 WR

Lengde: 8,50 meter
Bredde: 2,85 meter
Dyptgående: 0,95 meter
Vekt: 2.900 kg
Motor: 200-315 hk diesel
Fart: inntil 28 knop
Drivstoff: 330 liter
Antall personer: 6+10
Pris: fra 800.000 kroner
Mer informasjon: Bjørn Nilsen, telefon 66 84 93 02. Internett: www.minor.fi

Kompakt og sterk pumpe

Jabsco Dual Max VSD er en ny trykkvannspumpe for middels store båter. Den kan levere inntil 34 liter pr minutt, avhengig av behov. Pumpen kan betjene ulike tappesteder samtidig. Elektronikken er tolerant, og tilpasser seg spenning mellom 10 og 29 volt uten variasjon i funksjonen. Pris: kr 7.990 inkludert mva.
Mer informasjon: La Sa Maskin, tlf 67 80 48 60. Internett: www.lasamaskin.no

Ny Goldfish-RIB

Norske Goldfish lanserte på Sjøen for Alle sin nye 25 fots RIB. Når dette ble skrevet var båten ikke montert, og ingen tegning fantes.
Den er i stor grad en krympet slektning 28 RIB, som blant annet brukes som politibåt i Oslofjorden (Drøbak). I test under byggingen har båten logget 53 knop med en Steyr 214 hk diesel.
Mer informasjon: Goldfish Boat, telefon 41 60 20 00. Internett: www.goldfishboat.com/

Data: Goldfish 25 RIB

Lengde: 7,85 m
Bredde: 2,50 m
Fart: 40-70 knop
CE- kategori: B offshore
Pris: fra 500 000

Varmluftpistoler for proffer

HG 2300 og 2300EM inngår i Staubos serie av Steinel varmluftsblåsere. De er først og fremst beregnet for bruk der det stilles strenge krav til kontroll av luftmengde og temperatur, for eksempel sveising av “vanskelige” plastmaterialer.
Begge modellene tillater trinnløs styring av luftmengden fra 0 til 600 liter i minuttet. Utblåsningsluften termostatstyres fra 50 til 600 grader C. Munnstykket har en diameter på 34 mm og er utformet slik at også annet spesialtilbehør fra Steinel kan benyttes.
Mer informasjon: Staubo Elektro-Maskin AS, www.staubo.no

Trimplan med dorgemotor

Vi med dingsedilla finner stadig nye ting som er kjekt å ha. For eksempel trimplan med dorgemotor. I fart fungerer Lenco Marines Troll’n Tabs som vanlige trimplan. Når du kommer til fiskeplassen trykker du på en knapp, og dorgemotorene gjøres klar i løpet av seks sekunder. Ingen løfting, rigging eller annen slags klargjøring av den lille påhengeren til dorging.
Mer informasjon: www.lencomarine.com

Barsk

Flipper 605 WA skiller seg i første rekke fra mengden gjennom sin design. Løsningene om bord er konservative, med en benk akter, to stoler bak den midtmonterte vindskjermen og sitteplasser foran konsollen. Båten er 6,15 meter lang og 2,32 meter bred. Vekten er 700 kilo og maksimal motorstørrelse er 150 hestekrefter. Flipper 605 WA er CE-godkjent i kategori C.
Mer informasjon: www.flipperboats.fi

Romslig

Det skal ikke mangle på gjennomtenkte løsninger i den nye Aquador 28C, om vi skal tro pressemeldingen fra det finske verftet.
Den 8,8 meter lange båten har et helt nyutviklet skrog, og bakveggen på hytta kan åpnes i sin helhet. Dette sammen med store takluker og generøse glassflater skal gi en uovertruffen følelse av plass og luft. En nyutviklet luke til midtlugaren skal dessuten gi bedre plass enn på konvensjonelle løsninger. Aquador lover komfortabel soveplass for opp til seks personer. Motormessig vil båten bli utstyrt med både bensin- og dieselmotorer. Maksimal ytelse med bensin er 340 hk, og 300 med diesel.
Mer informasjon: www.bellaboats.fi

Familiebåter

Med strak aksel, 40 hester og et halvplanende skrog skal Bella 703 markere en rimelig inngang til familiebåtmarkedet. Den drøye syv meter lange og 2,5 meter brede båten har en romslig U-sofa på akterdekket. Salongen kan friste med en liten bysse, førerplass og godt med sitteplasser. Byssa er utstyrt med et kokeapparat og en liten vask.
Ny er også Bella 760. Båten er mer sportslig enn 706, med blant annet et planende skrog og innenbordsmotor opp til 270 hestekrefter. Bella lover en romslig salong og soveplass til tre voksne.
Mer informasjon: www.bellaboats.fi

Ny Yanmar-diesel

Yanmar har introdusert en ny tresylindret diesel for seil- og motorbåter. Den har fått navnet 3JH4, og erstatter 3JH3.
Motoren er basert på en nykonstruert blokk og har et nytt forbrenningssystem. Den yter 40 HK (29,4 KW) ved 3000 o/min. Nyheten gir 25 prosent større dreiemoment enn forgjengeren, men med en volumøkning på beskjedne ti prosent (nå 1,642 liter). Utvendig størrelse og "fotavtrykk" er identisk med forgjengeren.
Modifisert luftfilter, lav vibrasjon og lavere arbeidsturtall gjør at 3JH4 gir mindre støy; fem desibel lavere enn forgjengeren. Den går renere og produserer mindre eksos og sot enn forgjengeren.
Sjøvannspumpen er tannhjulsdrevet og montert i front av motoren, nær dieselfilteret og peilepinnen. Nydesignede V-formede remhjul skal i følge Yanmar gi lang levetid på drivremmer. Standarddynamoen er på 60 ampere, med en på 80 ampere som ekstrautstyr. Motoren leveres med elektrisk stopp-solenoid og et nytt, mer kompakt instrumentpanel med timeteller.
Mer informasjon: www.yanmar.no

Nye daycruisere

Amerikanske Sea Ray lanserte i høst og vinter to nye daycruisere: 210 Overnighter og 240 Overnighter. Båtene er spesielt konstruert for det europeiske markedet og produsert i Europa. Begge båtene er trailbare og har - som navnet antyder - overnattingskapasitet i form av v-køye og toalett under dekk. Utstyrsnivået er anstendig, med blant annet hydrauliske trimplan, vanntank, kompass og stereoanlegg med CD-spiller og vannsikre høyttalere.
Tekniske data - Sea Ray 210 Overnighter:
Lengde: 7,00 m
Bredde: 2,55 m
Motor: 220 hk MerCruiser

Tekniske data - Sea Ray 240 Overnighter:
Lengde: 7,75 m
Bredde: 2,55 m
Motor: 260 hk Mercruiser

Fargeblind navigasjon

For mange fargeblinde er det vanskelig å tyde sjøkart. Til å hjelpe dem finnes Seekey. Dette er en ganske enkel innretning som har to filtre, ett rødt og ett grønt. Ved å se gjennom det røde filteret ser man bare de røde symbolene på kartet, mens det grønne filteret fremhever de grønne symbolene. Hvitt og andre symboler synes gjennom begge filtrene.
Mer informasjon www.arolyth.se