utgave nr 9 2006

Ekstreme båter: Kewatec Squid 1250

Publisert Sist oppdatert

Ekstreme båter: Kewatec Squid 1250


Fyr løs!

Den svenske fyr-fotografen Magnus Rietz er ener blant fotografer med fyr og fartøyer som spesialitet. Han opererer i hele Østersjøen, under forhold som krever en skikkelig arbeidsbåt. Etter årevis i en spartansk plastbåt var han lei av å leve som en marinejeger. Løsningen ble ”J. Robert Wiberg” — en båt til forveksling lik et orlogsfartøy

.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Magnus Rietz tar de mest fantastiske bilder av fyr — disse ensomme, ofte vakre, mektige byggverk som har en eneste funksjon: Å vise vei. Han fascineres av alle fyr — fra de teknisk sett enkle, til de rene underverk som står på havbunnen og veier opp mot 10.000 tonn.
Fyr handler om lys. Tente fyr er glade fyr, sier Rietz. Og de tar seg best ut i den blå timen, like før dagen blir til natt. Et godt fyrfoto krever dager med planlegging og venting "on location" som det heter på fotografspråket.
Hvorfor ligger det en sådan magi i fyr?, spør Magnus Rietz retorisk i sin bok Svenska Fyrar.
- Av naturlige årsaker finnes de for det meste på så ensomme plasser at det er et helt prosjekt å ta seg ut til dem. Både kronglete, ukomfortabelt og i verste fall svindyrt.
Skal bildene blir bra, må fotografen ha en skreddersydd båt. Svinedyr den også, men den gjør det mulig å ta seg trygt til de mest ugjestmilde plassene og vente komfortabelt i dager på de optimale lysforholdene.
- Jeg ville ha en båt som jeg kan reise langt med, ferdes i hele Østersjøen og langs Sveriges vestskyst, forteller Rietz. Han lette i to år. Anytec 1230 var drømmebåten, men han så til slutt ingen nytte i å ha en pongtong rundt skroget. Drømmen ble frafalt, og det finske verftet Kewatec fikk utvikle en helt ny båt for fotografen. Design etter formål og funksjon ble Magnus Rietz rettesnor da aluminium skulle falses og sveises i finske Østerbotten.
Jobbe og bo
- Det var flere viktige kriterier som måtte oppfylles. Jeg skulle kunne jobbe om bord. Tre personer skulle bo, dusje og spise komfortabelt — og fremfor alt ha nok plass til ikke å gå hverandre på nervene etter kun få dager. Båten er et resultat av alt jeg har savnet gjennom mange år. Jeg har forsøkt å tenke på alt, og komponere en båt som skal dekke alle mine behov med alle detaljer, utrustning og komfort min jobb krever. Det ble jævlig mye tankearbeid, forteller Magnus.
Alle detaljer er håndplukket. Og fantes ikke standardutstyr på øverste hylle, ja, så måtte det lages.
- Sånn gjør jeg med alt. Det er en sykdom. Men så blir det også lystbetont når man får være med å legge kirsebæret i drinken, mener Rietz. Lyskasteren — en Color Light, den kraftigste som er å få for penger — er et eksempel på hva han mener.
Vi sitter på kommandobroen på "J. Robert Wiberg", oppkalt etter fyrvokteren på Baggensfjärden i Stockholm. Wibergs fyrvokterbolig har for øvrig vært Rietz hjem de siste 19 årene. Gal fyr, eller fyr-gal? Det er vel en og samme sak i dette tilfellet.
To Volvo Penta D6-350 jobber lett under akterdekket. Overbygget hviler på gummilabber. Det er dempet og stille, lyden av kvalitet. Båten veier 12,5 tonn fullbunkret. 1,6 tonn diesel gir aksjonsradius nok til at fotografen stadig krysser Ålands hav til Gotland, hvor han har sitt andre hjem.
Vindskjermen rundt oss er inspirert av flydesign. Fly er nemlig en annen av fotografens pasjoner. Vinkelen på flaggstangen akter er den samme som på svenske orlogsfartøyer. Rietz kjører stil, og han trives aller best blant profesjonelle sjøfolk. Det synes på nokså lang avstand. Bak oss troner en mektig mast med Nera satellittmottaker, åpen radarantenne, NUC-lanterner, blinkende oransje lys og flashlys, i fall han blir tvunget til å rase av gårde gjennom skjærgården i natt og tåke.
- Men det mest fantastiske har du ikke sett, sier Rietz.
– Ja…??
- Nattbelysningen på denne båten er makeløs. Lyssetting er en viktig del av min profesjon. Derfor har jeg montert små blå LED-lys med dimmere. Om natten er det utrolig vakkert. Og rundt om på broen er det små røde LED-lys som brukes om natten. Det er ikke så dyrt å kjøpe, men monteringen koster jo en hel del, medgir han tørt.
Fra en av tre mektige KAB 301 gassdempede stoler i styrhuset lar vi blikket danse over sprøytelakkert innredning i Honduras mahogni, levert fra Nautor Swans snekkeri.
Og vi blir sittende, og sittende. Som et tent lys. Ved siden av fyren i førersetet.

(Sitat) "Tända fyrar är nämligen glada fyrar. Ja, fyrens hela syfte är att vara tänd." Fyrfotograf Magnus Rietz