utgave nr 5 2006

Nyheter mai 2006

Publisert Sist oppdatert

Styringskabel i rustfritt

En av verdens ledende produsenter av styrekabler for båter, Pretech Company i Sør-Korea, har nå utviklet verdens første og hittil eneste mekaniske styringskabel i rustfritt stål. Dermed er et velkjent problem med gamle kabler ombord eliminert og nye som installeres i rustfritt vil ha en betraktelig lengre levetid.Mer informasjon: La-Sa Maskin, www.lasamaskin.no

Lekre linjer

Skorgenes nye 315 Sonic, en 31,5 fots familiebåt med hardtop, vakte begeistring da den for første gang ble vist for publikum på båtmessen i Bergen sist vinter. Det er mange familielikheter blant de nyeste Skorgenesbåtene. Denne er også til å kjenne igjen, men likevel mer sporty enn sine større søstre. Båten leveres med hardtop med stor takluke som slipper mye lys inn i salongen. Badet i den nye båten har i følge verftets pressemelding plass og løsninger du ellers bare finner i båter mellom 35 og 40 fot, blant annet eget dusjavlukke. Det er to doble lugarer om bord, stor takhøyde og mye stuverom. En stor luke gir adkomst til motorrommet, der det også er rikelig med stuveplass. Båten leveres med 220-290 hk motorFor mer informasjon: www.skorgenes.no

Planende klassiker

- En moderne båtbruker vil gjerne ha flere behov dekket samtidig. Det er det vi har tatt hensyn til når vi har utviklet vår nye planende skjærgårdskrysser med plastskrog, sier Steinar Lund i Sandøy Båtbyggeri til Båtmagasinet. Sandøy Båtbyggeri er mest kjent for sine klassiske sjekter, gjerne inspirert fra brødrene Grændsen på Borøya og Vikkilensjektene. Den helt nye båten er bygget i plast, på skroget som tidligere ble brukt på Fram 690. Den har en håndverksmessig flott treinnredning og dekk/skjerm i tre.Ikke nok med at Sandøy Båtbyggeri for første gang leverer et skrog i plast, de satser også på fart. Med en 120 hk ombord vil den gjøre ca 25 knop. I likhet med Marex Duckie, har Alf Jensen konstruert Fram 690-skroget.- Vi vil prøve noe nytt nå. Selv om trebåter er i vinden, er det ikke så mange som bestiller nye trebåter for tiden. I vinter hadde vi for første gang ingen trebåter i produksjon, men vi håper og tror det bare er en tilfeldighet. Nå kan vi tilby en klassisk båt med forseggjort trearbeid, og med et nesten vedlikeholdsfritt skrog i plast. Vi glemmer ikke yrkesstoltheten selv om den nye 690 har plastskrog. Det skal du se på alt trearbeidet ombord, sier en fornøyd Steinar Lund.Mer informasjon: Steinar Lund, Sandøya Båtbyggeri, www.sandoybatbyggeri.no

Ny båtbutikk

Båtland er navnet på den nye båtbutikken som har etablert seg på CC Vest, etter at Swang flyttet sin båtutstyrsbutikk til Lysaker Brygge. Det nye båt- og utstyrssenteret åpnet i mars og tilbyr det meste av det båtfolket trenger. I tillegg til sesongvarer og forbruksartikler satses det bredt på joller, gummibåter og RIB-er levert i ferdige pakker med motor. Den nye butikken eies og drives av båtentusiaster.

NY BÅTBUTIKK på CC Vest. Foran daglig leder Ole Jacob Farstad (t.h) og Preben Arntzen, bak Kyrre Wold. (Foto: Amund R. Løken)

Ny 30-foter

Sølversen Plast holder i disse dager på med pluggen til en ny Laguna 900, en 30-foter som skal erstatte forgjengeren med samme navn. Det er ventet at støpen vil være klar i april/mai, og går alt etter planen vil det første eksemplarer være klar til sjøsetting før ferien. Etter mange år med Laguna 900, mener produsenten tiden nå er moden for å lansere en mer moderne båt. De gode erfaringene fra forgjengeren skal bringes videre, men erfaringene har også ført til en del detaljforbedringer, bl.a. med større baderomsløsning, et større pantry med god skapløsning, integrerte fenderholdere og en badeplattform som er 25 cm lengre. Den større forandringen blir designet på overbygget. Produsenten mener nyheten blir penere og tidsriktigere i linjene. Den nye 30-foteren skal bygges på samme skrog som sin forgjenger. Tegning av det nye designet var ikke tilgjengelig da dette ble skrevet, men produsenten lover å publisere tegninger på sine websider. For mer informasjon: Sølversen Plast, Ramnes, telefon 33 39 61 43. www.laguna.no

Nå i Norge

Apex er verdens tredje største produsent av gummibåter og RIBer. Nå er produktene på plass i Norge, gjennom Admiral Marine AS i Ålesund, som også har agenturet for de øvrige nordiske landene. Apex har fabrikker både i Costa Rica og Nicaragua. Båtene er for en stor del fremstilt som håndarbeid, og skal i følge produsenten være laget i en Hypalon / Neopren, som tåler røff behandling og ekstreme forhold, og er motstandsdyktig for salt og sollys. Båtene er blant annet utstyrt med et popup kryssholt. Apex leveres fra små joller, via Sport RIB i klassen fra17 til 20 fot til ekstra store RIBer helt opp til 36 fot. Båtene er lette, men konstruert for stor maskinkraft.Ekstra forventninger i det norske markedet knytter det seg til en ny 20 foter med selvlensende dekk og med stor innvendig stuveplass.For mer informasjon: Admiral Marine, tlf: 90 87 53 39.

EN AV verdens ledende RIB-produsenter, Apex, er på plass i Norge med båter fra 8 til 36 fot.

Hjelp til teinetrekk

Å trekke teiner kan være en stor påkjenning for ryggen. Profesjonelle fiskere i Canada har sett seg lei på det og har utviklet en lett teinehaler i aluminium og rustfritt stål. Innretningen drives av en 12 V elektrisk motor som ifølge produsenten er laget for å tåle en påkjenning. Den løfter opp til 50 kg og veier bare 9 kg og kan løfte opptil fire tegner samtidig.Teinehaleren er sammenleggbar og enkel å installere. Den er laget for hobbyfiskeren, og kan også brukes som drahjelp til dregg eller anker. Strømforbruket er 11 Ampere og den trekker 40 meter line i minuttet. Standard brakett følger med. Teinehaleren koster 6.670 kroner hos Maritim AS.Mer informasjon: www.maritim.no

TEINEHALER sparer ryggen til ivrige hobbyfiskere.

Bedre styringsevne

Ruddersafe er et nytt dobbeltror for utenbordsmotorer. Innretningen øker styringsmulighetene i lave hastigheter. Ved større hastigheter løftes roret over vannflaten slik at overstyring unngås og farten reduseres.Mer informasjon: www.akkerhaugen.no/Ruddersafe.htm

Trer støttende til

Håndtering av tunge båthengere kan være en tålmodighetsprøve. Premium støttehjul er et nytt "nesehjul" fra den svenske produsenten AL-KO Kober Ab. Hjulet har en statisk bæreevne på 300 kg, og er laget spesielt med tanke på bruk på forskjellig underlag. Selve dekket er av massiv gummi, men fjæringen skal ifølge produsenten gjøre det enklere å buksere hengeren på ujevne underlag. Gummibanen er massiv men med en V-form slik at anleggsflaten blir redusert på harde, jevne underlag, mens man før mest mulig bæreevne på myke underlag. Hjulet skal dessuten være lettere å sveive opp og ned, og skal være slik konstruert at det gjør det lettere å kontrollere at man har rett trykk på tilhengerkulen.
Mer får du vite på nettsiden: www.al-ko.se

Lærmann i ny design

Det amerikanske multiverktøyprodusenten Leatherman lanserte nylig en helt ny serie med 11 kniver. Verktøyet har ifølge en pressemelding blitt kåret til Årets mulitverktøy i Tyskland for sin design. Mens de tradisjonelle Leatherman-modellene har vært ganske uergonomiske og kantete, er det nye designet langt mer tilpasset hånden som skal bruket verktøyet. De 11 modellene har funksjoner fra kniv og opp til et komplett multiverktøy som har fått navnet Leatherman K502x. Prisene varierer fra kr 450,- for den enkleste modellen og opp til 1.400,- for den mest avanserte. Verktøyene har 25 års garanti.
Opplysninger: www.trygvemalm.no

Kraftkikkert med kompass

En god kikkert hører med til grunnutrustningen om bord. Kikkertprodusenten Steiner har lansert en variant med innebygd kompass som har fått det maritime navnet Steiner Commander XP 7x50. Om kompasset ikke er en nyvinning, så er kanskje den kraftige gummiarmeringen mer av en nyhet. Gummiarmeringen skal gi god beskyttelse mot alt fra olje og syrer til saltvann - samtidig som den er myk og stabil å holde. Videre er kikkerten tilpasset nautisk bruk ved at den skal være trykktett ned til 10 meter. Ifølge importøren er denne 1145 gram tunge kikkerten utstyrt med det absolutt siste på kikkertfronten - nemlig Nanobeskyttelse. Dette er en overflatebehandling som beskytter objektivlinsene og gjør dem henimot selvrensende. Kikkerten har en lysstyrke på 51 og 7 ganger forstørrelse.
Mer informasjon: www.aronsen.no

Trer støttende til

Håndtering av tunge båthengere kan være en tålmodighetsprøve. Premium støttehjul er et nytt "nesehjul" fra den AL-KO Kober Ab. Hjulet har en statisk bæreevne på 300 kg, og er laget spesielt med tanke på bruk på forskjellig underlag. Selve dekket er av massiv gummi, men fjæringen skal ifølge produsenten gjøre det enklere å buksere hengeren på ujevne underlag. Gummibanen er massiv men med en V-form slik at anleggsflaten blir redusert på harde, jevne underlag, mens man før mest mulig bæreevne på myke underlag. Hjulet skal dessuten være lettere å sveive opp og ned, og skal være slik konstruert at det gjør det lettere å kontrollere at man har rett trykk på tilhengerkulen.
Mer informasjon: www.al-ko.no

Allverktøy i ny design

Det amerikanske multiverktøyprodusenten Leatherman lanserte nylig en helt ny serie med 11 kniver. Toppmodellen av verktøyet har ifølge en pressemelding blitt kåret til Årets multiverktøy i Tyskland for sin design.
Mens de tradisjonelle Leatherman-modellene har vært ganske uergonomiske og kantete, er det nye designet langt mer tilpasset hånden som skal bruket verktøyet. De 11 modellene har funksjoner fra kniv og opp til et komplett multiverktøy som har fått navnet Leatherman K502x (bildet). Prisene varierer fra kr 450,- for den enkleste modellen og opp til 1.400,- for den mest avanserte. Verktøyene har 25 års garanti.
Mer informasjon: www.trygvealm.no

Ny båt og rå motor

Hydrolifts nye C 24 R vakte stor oppmerksomhet på Sjøen for alle. Båten har det samme skroget som sin forgjenger, men har fått en kabin som åpner for overnatting. C 24 R betegnes som ekstrembåt, og den råeste varianten leveres med karbonskrog og Hydrolifts egenutviklede V8-motor som yter 550 hester. Det unike med Hydrolifts motor er forholdet mellom vekt og ytelse. Med drev veier den kun 300 kilo, hvilket gir båten er god balanse og medvirker til at toppfarten er nærmere 80 knop.
Hydrolift er også i ferd med å sluttføre en mer familievennlig båt, en 27-foter som internt på fabrikken har tilnavnet "Vestlandsbåten". En enkel, men effektiv kallesjeløsning gjør den praktisk i røft vær. "Folkebåten" fra Hydrolift vil trolig bli mest populær med en singel dieselmotor, som gir nesten 50 knops toppfart. Men fabrikken sier at den også skal leveres med to bensinmotorer, og i stand til å operere i fartsområdet 70-80 knop. "Vestlandsbåten" vil koste rundt en million kroner.
Mer informasjon: www.hydrolift.no

Nytt båthotell i Stavanger

Garstad Båthotell i Åmøy Næringspark i Rennesøy kommune utenfor Stavanger er åpnet. I tillegg til ordinær vinterlagring knytter nyheten seg først og fremst til hotellets innendørs "sengeplasser" i sommersesongen, der båter helt opp til 32 fot kan få plass i høyden.
I leieperioden fra mai til oktober kan båteieren ta båtene sine ut og inn 10 ganger inkludert i leieprisen. Ut over dette er prisen 400 kroner pr gang for å komme på sjøen.
Det nye Garstad Båthotell har en total kapasitet på 210 båter og blir betjent av en truck som løfter inntil 34 fot og 9 tonn.
Garstad vil med sitt nye båthotell sette en ny standard for service til båtfolket. I forbindelse med hotellet har Åmøy Næringspark bygget båthavn for større fritidsbåter over 30 fot. Havnen har plass til 90 båter, hvorav 80 plasser allerede er solgt.

Forvirring om nødnummer

Fra 1. februar 2005 innførte Telenor Maritim radio et felles kortnummer for å komme i kontakt med nærmeste kystradio, 120. Årsaken til opprettelsen av nødnummeret er en kraftig økning i henvendelser fra fritidsbåter som ikke har annet kommunikasjonsutstyr om bord enn mobiltelefon.
Dette nummeret ligger tett opptil Redningsselskapets nødnummer for båtfolk som bruker mobiltelefon: 02016. Når medlemmer ringer Redningsselskapet, skal saken stort sett være grei. Det har imidlertid forekommet at dette nummeret er viderekoblet til 0120 og annen assistanse enn Redningsselskapets har tatt oppdraget. Da har det blitt krangling om regningen, men dette problemet er nå ute av verden, i følge Redningsselskapet.
Melder du derimot inn behov for assistanse på 120, som opereres av Kystradioen, sørger de for at assistanse kommer. Ikke nødvendigvis fra redningsselskapet, men fra samarbeidende utrykningsenheter. Dette er oppdrag som må betales av rekvirenten. En del tvistesaker om regningen er oppstått som følge av dette. Båtfolk i nød, medlemmer av Kystpatruljen, har ringt 120 og fått assistanse fra andre.
- Ja, vi har opplevd at våre medlemmer har blitt forbannet over dette. Vi er glad for alle nødnumre som gir trygghet for båtfolket, men det kan altså være grunn til å minne om at ikke alle former for assistanse er kostnadsfri. Vær oppmerksom på muligheten for sammenblanding, sier informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet.

Skrog med muligheter

Goldfish viste fram sin nye 30 fots daycruiser på Sjøen for Alle. I løpet av mai er båten på vannet.
- Det er gjort et grundig testarbeid ved utviklingen av det nye stepskroget til den nye SC 30, sier designer og konseptutvikler Pål Sollie i Goldfish.
Om man kan bruke uttrykket klassisk om Goldfish, så er dette en klassisk daycruiser i en fremtidsrettet innpakning. Den første båten på dette skroget er en daycruiser, men det er ventet at Goldfish fremover vil utvikle nye båter med utgangspunkt i dette samme skroget; mer åpne og røffe båter som tåler fart og mye sjø. Se for øvrig intervju med Pål Sollie et annet sted i dette bladet.
Mer informasjon: www.goldfishboat.no

God plass på do

22 Weekender er navnet på en ny 22 fots Ibiza. Det spesielle med båten er den romslige kabinen og et stort, separat toalettrom. Planløsningen i Ibiza 22 Weekender er i sin helhet ny. Det er lagt vekt på en rekke praktiske løsninger, blant annet et stort pantry med god arbeidshøyde. Trykkvann, kjøleskap, WC med septiktank og dusj på badeplattformen er standard. Med en 150 hk motor koster båten fra 560.000 kroner, mens den nærmer seg 600.000 med 200 hesters motor.
Mer informasjon: www.ibizaboats.no

18-foter med dieselmotor

Ryds har lansert en ny 18-foter med innenbordsmotor og to forskjellige overbygg. Begge kan leveres med dieselmotor.
Ryds 18 GTS (skjærgårdsjeep) og 18 DC (daycruiser) er vårens nyhet fra det svenske småbåtverftet. Skroget bygger på modellen 568 GT, et skrog produsenten har planer om å lage enda flere versjoner av. På Sjøen for Alle var skjærgårdsjeepen stilt ut med Mercruisers 1,7 liters dieselmotor, mens DC-versjonen hadde innenbords bensinmotor. Det er imidlertid dieselmotor som er mest aktuelt for Norge. Prisene ligger i overkant av 300.000 kroner.

Sterkere diesel

Volvo Penta D3 ble lansert for to år siden. Nå har Volvo utviklet en ny toppmodell i D3-serien, en motor på 182 hk med drev, eller som 182 hk med innenbordsløsning.
D3 har samme fartsegenskaper som bensinmotorer eller utenbordsmotorer, men med radikalt lavere drivstofforbruk, sier produsenten. Dette er en turboladet, femsylindret motor i aluminium med elektronisk styrt common rail drivstoffinnsprøytning. Nye D3-190 beholder samme kompakte installasjonsmål og lave vekt som i tidligere utgaver. Komplett med DP-S Duoprop-drev veier den 330 kg, mindre enn en vanlig bensinmotor med drev og bare 50 kg mer enn en utenbordsmotor med tilsvarende effekt.
Mer informasjon; www.volvopenta.com

RIB i aluminium

RIBer kjenner vi stort sett som plastskrog med pongtong i PVC eller hypalon. Det har blitt laget enkelte RIBer med aluminiumsskrog til redningstjeneste og andre profesjonelle, men disse har vært dyre og uhensiktsmessige til fritidsbruk.
Det har finske Silver gjort noe med, i form av Silver Panther 480. Det er en RIB der pongtongen er montert på et skrog i aluminium med innerliner i plast. Båten er 4,8 meter, snaut 16 fot lang. Prisen antydes rundt 150.000 for en pakke med 60 hk motor.

Tre nye tyskere

Tyske Bavaria utvider sin modellserie. Nyheter i år er Bavaria 27 Sport, 38 Sport og 42 Sport. Den nye 27-foteren, en velutstyrt kallesjebåt, koster tett oppunder millionen, med en Volvo Penta D4. Den kan også leveres med to motorer, Volvo-Penta D3 eller bensinvarianten 4.3 GXI. Den adskillig større broren, Bavaria 38 Sport, er en båt til 2.3 millioner som leveres med 2XVolvo IPS 400, enten som åpen båt eller med hard top. Båten har to kabiner, med hver to doble køyer, i tillegg til en romslig salong under dekk. Flaggskipet er Bavaria 42 Sport, også den alternativt åpen eller med HT og valgfritt med 2X Volvo-Penta 400 eller 500 IPS. Båten har en prislapp på ca. tre millioner kroner.
Mer informasjon: Lunde Båt Motor, Asker, tlf: 66 76 59 29

Ny familiefavoritt?

Båtbygger og designer Håkan Södergren har utviklet et skrog som danner plattform for en ny generasjon Uttern-båter. Uttern D66 er allerede på vannet og nytt fra denne sesongen er C66, en båt beregnet på barnefamilier som stiller krav til fribord og plass. Konstruktøren har sagt "ja takk, begge deler" til de to hovedutfordringene, åpen og lett tilgjengelig og godt beskyttet mot vær og vind.
Uttern C66 leveres med V6 220 hk Mercruiser MPI eller med en diesel på 115 eller 191 hk. Båten vil koste rundt 500.000, helt avhengig av motorvalg.
Mer informasjon: www.marinepower.no

Diger jeep

Den nye White Shark 248 er en soldekk-modell som med sin store solseng på fordekket og sin store kabin skal innby til gode turer på fjorden. White Shark 248 er bygget på samme skrog som 245 og har de samme sjøegenskapene. Mange flotte og praktiske løsninger gjør den til en meget brukervennlig landstedsbåt. Bl.a. har den toalett i eget rom.
Mer informasjon: www.seahorse.no

Elegante daycruisere

Grandezza er et nytt båtmerke fra Finland, men bak merket står Finnmaster med en egen serie med daycruisere, cabincruisere og walk-aroundere på 23,26, 28 og 31-fot. De to nyeste i serien er en 23-foter og en 31-foter som hadde premierevisning på Helsingfors-messen tidligere i år.
23-foteren er ganske konvensjonell i designen med en stor U-sofa akterut og to enkeltseter ved førerplass og vis a vis denne.

(Grandezza1.jpg)
(Grandezza2.jpg)

For familie og fart

22 DC er det nyeste innslaget i modellutvalget fra Coaster. DC-utgaven bygger på skroget fra sportsutgaven 22 C. Båten har et høyt fartspotensiale, men er samtidig en robust familiebåt. Den er utstyrt med en full dobbeltseng i full lengde, har muligheter for toalett vask og dusj. Ute finner vi en tradisjonell L-sofa akter, med mulighet for bord i midten og med de to sittestolene er det god plass til 5-6 personer.
Mer informasjon: www.coaster.no

Luftig og norsk

GH møter årets sesong med en nyutviklet 23 fots daycruiser. Båten er bygget på skroget fra GH 22 som var i produksjon på slutten av 1980-tallet. Selv om båten først og fremst er konstruert for den behagelige dagsturen, gir den også muligheter for overnatting i en liten kabin med soveplass til to.
GH 23 har et steppet v-skrog som tåler motorer opp til 225 hk. Med en 150 på hekken vil båten koste ca 550.000 kroner.
Mer informasjon: www.ghbat.no

Hygge og nytte

Sessa Dorado 26 er en ny flerbruksbåt, tilrettelagt for fiske og friluft, men også for en hyggelig overnattingstur for to. I motsetning til mange andre båter i samme klassen, er det lagt vekt ut utforming av et hyggelig miljø under dekk, bl.a. med en dobbelt køye og et lite toalettrom. Bak de doble skyvedørene er plassert en L-salong og et pantry. Båten er utstyrt med en D3 190 hk diesel. Piser fra 870.000.
Mer informasjon: Båtsport Import AS, Moss, www.baatsport.no

Tunge løft

Thern leverer nå en hendig kaikran som enkelt kan demonteres og transporteres. Thern 5124, leveres i tre utførelser; rustfritt, varmgalvanisert eller brennlakkert og kan dreies 360 grader og teleskopbommen justeres i fire forskjellige lengder. Lengst arm, 2.13 meter, gir en løfteevne på 454 kg, mens den på kort arm løfter 908 kg.
For nærmere informasjon: www.vestlandsbryggen.no

Alu-jeep

De nye Anytech-jeepene, leveres som pakker med Yamaha. 522 SP er en robust nyhet som egner seg for motorer fra 60 til 115 hk, alt avhengig av behov. Med 80 hk vil båt og motor koste 252.300 kroner. Mange mener mye om aluminiumsskrog, men at det er vedlikeholdsfritt og praktisk fremheves som det store pluss. Anytec-serien, fra 5 til 7.5 meter, er en robust serie fra Anytec Marine AB i Öregrund.
Mer informasjon: www.anytec.se

Trådløs stopp

CoastKey har utviklet en trådløs kontroll for de viktigste sikkerhets- og motorstyringsfunksjoner i båten, som f. eks MOB, startsperre, dødmannsknapp. Innenfor en radius på 10-15 meter kan du bl.a. benytte kontrollen til å fjernstarte og tilte motoren fra bryggen. Alle funksjonene styres fra en joystick.
Ved fall over bord vil dødmannsknappen sørge for motorstans i løpet av 2-3 sekunder. Den er utstyrt med et batteri som har en levetid på ca. 300 timer.
For mer informasjon: Wireless-Safety AS, Tofte, tlf. 32278888 eller www.coastkey.com

Ny guide

En ny utgave av Havneguiden er ute. Cappelen og Skagerrak Forlag har samarbeidet om kartleggingen av alle gjestehavnene og uthavnene over flere år. Resultatet er to utgaver, Havneguiden 1 og 2, som beskrivelser til sammen 445 gjeste- og uthavner fra Koster til Lindesnes. Helikopterbilder av hver havn er blant nyhetene. En gjennomsnittlig båteier som besøker 10 nye havner hvert år vil bruke 40 år på å komme gjennom alle havnemulighetene. Tips om ankerfester og bunnforhold og tips om utflukter er blant det rikholdige innholdet.
Mer Informasjon: www. Havneguiden.no

Wally-designer bak ny Fjord

Under Båter i sjøen i september viser Fjord Boats AS Fjord 39 - en banebrytende konstruksjon signert Wally-konstruktøren Patrick Banfield. Bakveggbåten er den første i en større modellserie og vil ifølge daglig leder Morten Nordvold bli priset svært aggressivt.

Fjord 39 er det første resultatet av samarbeidet mellom Fjord Boats AS og den tyske seilbåtprodusenten Hanse Yachts. Med denne modellen tar Fjord et langt skritt videre i forhold til Fjordterna, som har vært produsentens eneste modell siden Inger Sande Brøvig i sin tid overtok Fjord. Med nye eiere ved rattet retter Fjord seg igjen inn mot volumprodukter - noe seilbåtprodusenten Hanse har lang erfaring med.
- Modellprogrammet for 2007 omfatter tre nye båter på 34, 39 og 44 fot. De kommende årene vil vi lansere nye båter hvert år, og regner med å ha et bredt modellutvalg på 10-15 modeller i løpet av fem år, sier en optimistisk deleier og daglig leder, Morten Nordvold i Fjord Boats AS.
- Båtene er tegnet og konstruert for å være effektive i produksjonen. Skrogene vil bli vakuminjisert, og innredningen bestå av moduler. Vi vil likevel legge stor vekt på design og materialvalg - og at båtene representerer helt nye og brukervennlig løsninger, forteller Nordvold.
Planløsningen, med dekkssalong og lugarer på samme nivå, vil skille Fjord 39 fra konkurrentene. Det er lagt vekt på et luftig og lyst miljø, med en firedelt skyvedør i akterveggen og store takluker i glass.
Den tradisjonsrike Fjordterna vil fortsatt bli produsert parallelt med Fjords nye modeller.