Joystick-systemet vil bli tilgjengelig i løpet av 2013.

Yamaha med joystick

Yamaha har samarbeidet med Volvo Penta for å lage et joysticksystem for utenbordsmotorer som ligner på IPS.

Publisert Sist oppdatert

Det nye systemet til Yamaha Motor vil gjøre det enklere å legge til og
manøvrere båten i lave hastigheter. Systemet kan installeres hvis båten har to eller tre motorer. Foreløpig er det tilpasset Yamahas største motorer, fra V6-motoren med et slagvolum på 4,2 liter og en effekt på 225 - 300 hester og den revolusjonerende V8-motoren med en effekt på 350 hk.

I forhold til konvensjonell bruk av ratt, gir og gass, gjør det nye systemet det mye enklere å manøvrere båten på en sikker og presis måte. Joystickløsningen er basert på elektronikk og den inneholder også en rekke andre nyttige funksjoner som forenkler båtlivet. Båtføreren styrer og kontrollerer båten med en ergonomisk utformet joystick som monteres ved førerplassen.

Utviklet i samarbeid med Volvo

Yamaha har utviklet systemet for utenbordsmotorer sammen med Volvo Penta. Som kjent var Volvo Penta pioneren som revolusjonerte og effektiviserte fremdrift og manøvrering av båter med dieselmotorer med sitt IPS-system. Løsningen for utenbordsmotorer er basert på mange av de samme elementene som inngår i systemet til Volvo Penta. Når joysticken er koblet inn justerer en elektronisk kontrollenhet kontinuerlig styreinnstillingen til motorene, turtall og i hvilken retning propellen skal arbeide. Sensorer innebygget i joysticken registrerer hvordan føreren
ønsker at båten skal bevege seg. Disse signalene bearbeides av den elektroniske kontrollenheten som styrer motorene med joystickmanøvrering innkoblet.
I tillegg til joystickmanøvrering introduserer Yamaha også en ny, toppmontert, kontrollboks og et nytt panel for tenningsnøklene. Kontrollboksen har en funksjon som automatisk trimmer motorene. Den inneholder også tyverisikring, muligheten for å kontrollere to motorer med en spak og en hastighetsavhengig styrefriksjonsjustering.

• Trim Assist er et system som hele tiden juster motorenes trimvinkel avhengig av turtallet. Dette gjør at båten alltid går med riktig trimvinkel. Det er viktig både for akselerasjonsegenskaper, komfort og ikke minst driftsøkonomi. Ved behov kan båtføreren selv trimme motorene.

• Tyverisikring og One-Touch Start er et nytt bryterpanel som gjør det
mulig for båteieren å koble ut tyverisikringen ved hjelp av en RFIDfjernkontroll.

• Turtallssynkronisering. Systemet synkroniserer automatisk turtallet til to
eller tre motorer selv om båtføreren bare beveger en spak på
kontrollboksen. Dette er nyttig under røffe forhold hvor båtføreren ofte
må justere motorenes turtall for å tilpasse båtens fart til forholdene. Det
gir også økt sikkerhet fordi den som styrer båten hele tiden kan ha
oppmerksomheten rettet mot farvannet rundt seg.

• Hastighetsavhengig styrefriksjon gir båtføreren bedre kontroll og er
med på å øke sikkerheten.

Joystick-systemet vil i løpet av 2013 bli tilgjengelig hos utvalgte,
europeiske båtprodusenter som monterer systemet før båten forlater
fabrikken.