Volvo blir grønnere
Motorprodusentene får stadig tøffere utslippskrav å forholde seg til. Det har Volvo Penta tatt konsekvensen av, og D4- og D6-motorene er nå mer miljøvennlige enn noen gang.
D4 og D6, Volvo grønne bamser har vært på markedet siden 2003. Siden den gang har de blitt utviklet kontinuerlig. Oppgradert ble de også etter de mange havariene, som Båtmagasinet skrev om fra 2007 til 2011.
Les også:
Volvo Pentas mareritt på Grønland
Ny D6 med 400 hk
EPA Tier 3 setter krav til maksutslipp. Disse skal nå være oppfylt med god margin for D4 og D6-motorene som slippes på nyåret, da kravet iverksettes. De nye miljøstandardene setter langt høyere krav for utslipp av blant annet nitrogenoksin. Nitrogenoksid er en kjemisk forbindelse av oksygen og nitrogen som dannes ved forbrenning ved høye temperaturer. Forbindelsen er kjent for å være en av de største årsakene til sur nedbør.
Temperatursensor
D4/D6 serien, har blitt utstyrt med nytt stempeldesign og motorene er i tillegg oppgradert med ny software for å gi enda renere forbrenning. En såkalt ABYC-sensor er også på plass. Denne er utstyrt med alarm som forteller om kjølvannet forsvinner eller teperaturen i motoren endres drastisk. Bortsett fra de små endringene er det samme motorblokka som før - bare litt snillere mot miljøet.