Suzukis nye 9.9-hester
Suzuki DF9,9B Sport er en råsprek nyhet fra Suzuki.
-De som synes vår gamle 9.9-hester var litt dau, bør teste denne, sier Stein Harald Jørgensen, markedssjef for Suzuki-importør Erling Sande.
Den nye motoren er nemlig basert på samme blokk som Suzukis 20-hester, som ble lansert i fjor. Det er bare selve hjernen i motoren som er ulik, samt en liten blombering. Blomberingen kan fjernes, ettersom HK-avgift for 15 hester allerede er betalt. Men motoren kan ikke gjøres om til en 20-hester uten å bytte ECU (electronic control unit). 15 hk, derimot, kan du "trimme" den opp til - helt lovlig.
Elektronisk innsprøytning
DF9,9B er verdens første 9,9 -hester med EFI (Elektronisk bensininnsprøytning). Motoren har også Suzukis Lean Burn-system, som sine større "søsken". Lean Burn forbrenningskontroll gir best mulig drivstofføkonomi og lave utslipp.
Motoren får du med både manuell og elektrisk start. DF9,9 har rorkult, men kan også kobles til rattstyring og ekstern kontrollboks med gear og gass. Motoren vil koste 20 000 kroner. Den forrige generasjon 9,9 fra Suzuki koster rundt 17000 kroner. Med el.start og fjernkontroll er prisen 25.595 kroner.
FAKTA:SUZUKI DF9,9 B
Motortype:
Firetakt
Antall sylindere:
To i rekke
Sylindervolum:
327 ccm
Max propellakseleffekt i hk
: 9,9 (11 kw - 15 hk)
Max turtall:
5.000-6.000
Vekt (standard modell):
44 kg
Startsystem:
Manuell og el-start
Pris fra:
19.990 kroner
Opplysninger:
www.erling-sande.no