-Ser positivt på båtåret

Optimismen spirer i båtbransjeforbudnet Norboat. Onsdag åpner Sjøen for alle.

Publisert Sist oppdatert

 2012 var nok et tøft år for båtbransjen, med en nedgang i importen av båter på totalt 350 millioner kroner sammenliknet med 2011 (som også var et dårlig år).

-Importen på båter har falt fra ca. 8.500 båter i 2011 til ca 8.000 i 2012, en reduksjon på rundt 6 prosent. I rene tall var fallet 350 millioner kroner, fra 1,6 til 1,25 milliarder kroner. Nå håper bransjen at bunnen er nådd, for etter første kvartal i 2013 meldes det om positive salgstall. Spesielt småbåtmarkedet under 5,5 meter, som har klart seg best de siste årene, er i ferd med å løfte seg, skriver bransjoforbundet Norboat i en pressemelding.

– Norboat har tidligere spådd nullvekst i 2013, men jeg har et håp om en liten økning. Vi ser tydelig av importtallene fra i fjor at det er mindre familiebåter som selger, og det er helt i tråd med de signalene som bransjen gir oss i år. Det sikreste svaret på kjøpsinteressen blant båtfolket får vi når Sjøen for alle-messen åpner dørene den 13. mars, sier administrerende direktør i båtbransjeorganisasjonen Norboat, Erlend Prytz.

Små selger bedre enn store

Yamaha Motor Scandinavia er en av Norges største båt og motorimportører. Selskapet kan vise til en solid vekst i 2013, forteller produktsjef for Finnmaster, Lars Wardenær.

– Så langt i år har vi en økning på rundt 26 prosent. Trenden med aluminium er fortsatt gjeldende, men den største økningen er på glassfiber. Med ni nyheter i 2013 har vi stor tro på nye markedsandeler, sier Wardenær.

– Vi erfarer at storbåtmarkedet er tungt, sier Pål Herholdt fra Herholdt-Andersen i Tønsberg.

Han selger blant annet Yamarin og Buster-båter, og merker endringer i markedet.

– Jeg tenker særlig på båter fra 1,2 millioner eller rundt 27 fot og oppover, der konkurransen er stor fra flere merker i Europa. Vi hadde en økning i båtsalget på ca.10 prosent total i 2012, og ser vi på januar i år har vi solgt flere båter enn fjor, så vi ser positivt på 2013, sier Herholdt.

Samtidig som importørene ser positivt på på fremtiden er det på sin plass å ta med at flere store båtprodusenter har gått dukken de siste årene. Sist ut var svenske NordWest, som nå ser ut til å stable seg på beina igjen med ny eierstruktur. På beina igjen kom også Viksund, som gikk konkurs i vinter, etter at Roar Strømsnes kjøpte opp boet.

Stor båtinteresse

Ferske tall fra en spørreundersøkelse InFact har gjennomført for Norboat viser at båtbruken er betydelig i Norge, kanskje den høyeste i verden. 48 prosent av alle nordmenn oppgir at de var ute i fritidsbåt i løpet av 2012. I dag finnes det rundt 800 000 båter langs den norske kyststripen.

Norges største båtmesse, Sjøen for alle, åpner dørene på Telenor Arena på Fornebu onsdag 13. mars, og avsluttes søndag 17. mars.