Ny V8 fra Volvo Penta
De er lettere, renere, raskere, sterkere og med et vekt/effektforhold vi aldri tidligere har opplevde. Volvo Penta har brukt lang tid på å utvikle sin nye V8-380 bensinmotor.
Det meste av jobben er gjort i USA, og det er i første rekke også der den kraftige bensinpluggen vil ha sitt marked.
Vi har prøvet nyheten på Volvo Pentas testsenter i Göteborg. Det er en kompakt nyhet, men likevel veier den 100 kilo mindre enn sammenlingbare motorer. Samtidig er det lagt vekt på mindre forbruk av både bensin og olje, og med en ny katalysatorløsning har den fått merkbart lavere utslipp. Den nye motoren er godt innenfor de nyeste utslippskravene.
Volvo Penta V8 er utstyrt med VVT-teknikk, hvilket betyr Variabel Valve Timing. Teknikken optimaliserer dreiemomentet ved lave turtall og maksimerer effektuttaklet ved høyt turtall. Dette bidrar til en raskere akselerasjon, høyere maksfart og ikke minst bedre respons i mellomregisteret.
Motoren leveres med katalysator som standard. V8-eren er integrert med Volvo pentas elektroniske plattform, EVC.