SKAL BLI BEDRE: Sjøfartsdirektør Olav Akselsen har måtte tåle mye kritikk for manglende tilsyn av importbåter og norske båtbyggerier. Nå tar direktoratet nye grep.Foto: Sjøfartsdirektoratet - Eilif Fjon

Legger ned avdelingen for fritidsbåter

Sjøfartsdirektoratet har forsømt fritidsflåten i Norge gjennom mange år. Nå legges avdelingen for Sjøvett og fritidsfartøy ned, men direktoratet lover at det er medisinen for alt skal bli så mye bedre.

Publisert Sist oppdatert

Underdirektør Bjørn Reppes avdeling for Sjøvett og Fritidsfartøy går med i dragsuget når sjøfartsdirektoratet fra 1. januar neste år fremstår med helt ny organisering. Avdelingen har som kjent vært utsatt for steinhard kritikk, ikke minst fra Båtmagasinet, for manglende utføring av inspeksjon og tilsyn av norske båtprodusenter, slik de er pålagt.

Mer slagkraft

Avdelingsdirektør Lars Alvestad sier til Båtmagasinene at en av konsekvensene av den nye organiseringen er mer slagkraft og økt profesjonalisering:

- Sjøfartsdirektoratet ønsker å styrke arbeidet rettet mot fritidsflåten. For å få en mer slagkraftig og profesjonalisert satsing på området, har vi valgt også å organisere dette arbeidet på en ny måte, sier Alvestad.

- Vi ønsker å få et større og bredere fagmiljø også for fritidsflåten. Derfor integrerer vi arbeidet rettet mot fritidsflåten tettere med det faglige miljøet i direktoratet. Dette blant annet for å utnytte den ekspertisen som direktoratet har på ulike områder, sier han.

   Sjøfartsdirektoratet tror den nye måten å organisere arbeidet på vil styrke arbeidet med fritidsflåten og bidra til at fokus på sikkerhet i fritidsflåten øker.

Flere inspeksjoner

-I dag er det fire personer som jobber med fritidsfartøy i direktoratet. Ved en integrering i andre avdelinger vil vi bruke en større del av våre ressurser rettet mot denne fartøygruppen. Vi vil blant annet styrke arbeidet med inspeksjoner av produsenter og importører av fritidsfartøy. Denne oppgaven legges nå til vår inspeksjonsavdeling, sier Alvestad.

   Direktoratet har i dag 80 inspektører fordelt på 17 kontorer langs kysten. Ved å overføre den tekniske oppfølgingen til disse, vil vi få en langt bedre oversikt over bransjen og en bedre oppfølging. Dette vil også medføre at vi kan bli mer målrettet i våre tiltak mot næringen, mener avdelingsdirektøren.

Han legger til at Sjøfartsdirektoratet utfører i dag et betydelig kommunikasjonsarbeid rettet mot brukerne av fritidsflåten.

- Dette arbeidet blir videreført og styrket ved at vi nå legger det til vår kommunikasjonsavdeling. Den tekniske dokumentasjonen og standardiseringsarbeidet vil bli styrket ved at dette arbeidet blir overført til den aktuelle fagavdelingen. Videre blir vår oppfølging av ulykker, herunder statistikk og analyse, bli lagt til en nyopprettet avdeling som skal håndtere alle ulykker på fartøy og personer, sier avdelingsdirektør Lars Alvestad. Den nye organisasjonen er i funksjon fra 1. januar neste år.

”Må se resultater”

En av kritikerne mot Sjøfartsdirektoratet manglende tilsyn av norske fritidsbåtprodusenter, er Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI.

-Når jeg nå hører at avdelingen som har arbeidet med disse spørsmålene skal avvikles, blir jeg skeptisk. På den annen side har vi de siste årene sett svært lite resultater av Sjøfartsdirektoratets arbeid, så vi har ingen ting å tape. Derfor vil jeg gi den nye organiseringen er sjanse, sier han.

- Vi trenger igjen et direktorat som er offensivt og som gir føringer til en bransje som trenger tilsyn. Jeg håper bare ikke fokus på fritidsflåten smuldrer opp når den skal fordeles på så mange. Ikke minst for skipskontrollørene blir det nå mye nytt å sette seg inn i. Det er et omfattende og komplisert regelverk som skal etterleves. Men nå får vi leve i håpet, sier Hjelmeland til Båtmagasinet.