Det har brutt ut full bøyekrig i Oslofjorden. FOTO: John Arntsen/Montasje

Bøyekrig i Oslofjorden

Det kjempes om plassene på de utlagte fortøyningsbøyene i Oslofjorden. Konfrontasjonene har vært mange.

Publisert Sist oppdatert

Det store temaet på forumet Båtplassen i disse dager handler om de utlagte fortøyningsbøyene der medlemmer av ulike foreninger har fortrinnsrett for fortøyning. Oslofjorden friluftsråd gir betalende medlemmer førsteprioritet til bruk av bøyene. De har også laget et sett med regler, som tilsynelatende lett fører til konflikter:

 

  • Båter som fører årets OF-vimpel har førsterett til bøyene.
  • Båter som ikke fører vimpel må vike plassen til fordel for båter med OF-vimpel.
  • Man kan disponere bøya i 24 timer.
  • Første båt i bøya som fører vimpel har rett til å bestemme hvor mange båter som kan fortøye på samme bøye.

Reglene er enda klarere hos Havseilerklubben, der det blant annet heter:

  • NHK’s bøyer får kun brukes av seilbåter som er under kommando av et NHK-medlem, og som fører NHK’s stander.
     
  • Vis bort båter som ligger i bøyene, hvis de ikke oppfyller de krav som er nevnt i
    bøyereglementet. Henvis da til at bøyene er lagt ut med tillatelse av havnemyndigheter, og i overensstemmelse med deres instruksjoner..

Vimpelen som gir tilgang til OFR- bøyene koster kr 450 per år. Les mer om reglementet her.

Trusler

John Arntsen er mannen som startet debatten, som straks blusset opp på båtforumet.

-Jeg lå fortøyd med båten min da en langt større båt kom sigende og gjorde krav på bøya. Jeg syntes det var noe smålig, sier Arntsen til Båtmagasinet.

Det utviklet seg til et realt munnhuggeri der begge båteiere  filmet hverandre mens de skjelte og svor.

-Han spurte ikke om å fortøye på samme bøye, og han hadde mulighet til å fortøye på en annen bøye i nærheten. Det er det jeg reagerer på, sier Arntsen.

I etterkant av publiseringen på Båtplassen har Arntsen fått trusler han er usikker på om han skal ta seriøst eller ikke. Arntsen vurderer å politianmelde truslene han har mottatt på mail.

-Begrenser allemannsretten

En annen som har engasjert seg i debatten er båteier Trond Sundberg (bildet t.h.)

-Siden det kreves betaling/medlemskap i Oslofjordens Friluftsråd eller Norsk Havseiler- og Krysserklubb for å ligge fortøyd i disse bøyene er dette å betrakte som en sterk begrensning i allemannsretten, sier Sundberg til Båtmagasinet.

Stor motstand

En uoffisiell avstemning gjort på forumet viser at 83 prosent av medlemmene synes ordningen burde vært organisert annerledes. Det er Sundberg enig i.

-Bøyene må gjerne utplasseres i områder som ikke egner seg for tradisjonell ankring, men ikke på steder hvor fritidsbåter normalt ligger «på svai» for eget anker. Da virker bøyene mot sin hensikt da de har en helt annen svingradius enn hva en normal ankring vil medføre, sier Sundberg.

 

 

KNBF maner til ro

-Det er trist at det skal bli så mye temperatur og strid om et tiltak som er så positivt som dette, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. Selvsagt er det altfor mange båter til altfor få bøyer, men takket være et tett og offensivt samarbeid mellom Oslofjorden Friluftsråd og KNBF er det lagt ut over 50 nye svaibøyer i Oslofjorden før sesongstarten i år. Dette er de blp bøyene. Flere vil komme.

- Jeg forstår at folk som har funnet seg en god bøyeplass kan bli litt frustrerte når et medlem forlanger plassen. Først og fremst håper jeg på så mye smidighet at alle får plass. Er ikke det mulig, skal selvsagt båten med vimpel ha fortrinn. Moralen er jo ganske enkel; alle som ferdes på fjorden og som vil bruke dette gode tilbudet, bør spandere på seg de 450 kronene til OF og få seg en vimpel.

Hver av de blå bøye koster 15 000 kroner å anskaffe, så kommer jobb med utlegging, drift og vedlikehold. Dette er absolutt ikke gratis, sier Kjelsrud og oppfordrer flest mulig til å bli med på et viktig spleiselag.

PAMPEBØYA OG DJEVELBØYA: Nye kallenavn på to av Oslofjordens fortøyningsbøyer
PAMPEBØYA OG DJEVELBØYA: Nye kallenavn på to av Oslofjordens fortøyningsbøyer. Illustrasjon/foto: John Arntsen.