BÅRD EKER DESIGN: Her er Yamarin 81 DC som nå skal vises på båtmessen i Düsseldorf.

Unikt skrog på Bård Ekers Yamarin

Her er den første båten i den nye daycruiser-serien fra finske Yamarin. 81 DC, som vises på båtmessen i Düsseldorf, som åpner lørdag, er designet av Bård Eker og hans team i Fredrikstad. Som eneste skandinaviske båtblad har vi kjørt pluggen.

Publisert Sist oppdatert

Båtmagasinet har fulgt utviklingen av den nye Yamarinen tett, og vi har som eneste Skandinaviske båtblad kjørt pluggen til den nye båten. Selv om produsenten legger vekt på Bård Ekers design, kommer skroget  fra Sverige. Det er helt unikt, og produsenten har som den eneste i verden valgt å satse på den patenterte teknologien til det svenske selskapet Petestep. Kort fortalt har ikke båten tradisjonelle steglister, men det Petestep kaller deflektorer som er vinklet som fiskeben på skrogbunnen. Disse skal gi skroget mer løft, mykere gange og bedre drivstofføkonomi. Målinger bekrefter langt på vei dette, og Båtmagasinets erfaring etter å ha kjørt skroget er at det har distinkt andre sjøegenskaper enn tradisjonelle V-bunnskrog med steglister (sprutlister). Vi har imidlertid kun kjørt pluggen, og først etter enn full test vil vi kunne si noe om skrogets egenskaper under forskjellige forhold.

TESTKJØLRING: Båtmagasinets Atle Knutsen testkjørte pluggen til den nye Yamarin 81 DC i Finland i november i fjor.

God komfort

I Yamarin 81 DC har produsenten lagt vekt på at alle passasjerene skal ha god beskyttelse mot vær og vind. Sidevinduene i vindskjermen strekker seg helt til akterbenken. Byssa er praktisk og så stor. Her er det mulig å tilberede en god lunsj eller middag på gassbluss. Den er utstyrt med kjøleskuff og det er godt med benkeplass. Rundt bordet i salongen er det plass til 8 personer.

Knapt merkbar planingsterskel

Styrekonsollen har plass til 12 tommers plotter og har plass til iPad. Ved førerplassen er det integrert defroster i vindskjermen, noe så hittil har vært ganske uvanlig i  daycruisere. Båten har et helautomatisk trimsystem som blant annet skal bidra til at båten holder seg stabil selv i kraftig sidevind. Trimsystemet er utstyrt med 3D-gyro og 3 D GPS. Systemet har ikke tradisjonelle flaps som gir motstand i sjø og øker drivstofforbruket. Planingsterskelen selv i lav hastighet er i følge vår tester Atle Knutsen knapt merkbar
I tillegg til en romslig dobbelkøye under dekk, har båten eget toalettrom. I båten er det en integrert stige for ilandstigning og den har integrerte led kjørelys.

BAUGPROFIL: Drar vi kjensel på Espen Thorups Nordkapp-baug i nyheten fra Yamarin?

FAKTA: Yamarin 81 DC

Lengde: 8,05 meter

Bredde 2,76 meter

Vekt: 1950 kg

Personer 10

Motor: anbefallt 300 hk