Svensk undersøkelse:

De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)

Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk

Publisert Sist oppdatert

I en pressemelding, skriver forsikringsselskapet:

«Salg av vannscootere øker hvert år, og det blir ofte snakket om en helt ny målgruppe som ønsker å prøve sjølivet. Undersøkelsen peker på noen avgjørende forskjeller i forhold til  hva «vanlige» båteiere svarte i Svedeas båtundersøkelse.

Få med erfaring

Naturligvis er andelen av erfarne vannscooter-førere lav. Bare 12% har hatt en vannscooter i mange år. Overvekten av mannlige eiere er enda mer uttalt enn for båteiere, hele 95 prosent. Gjennomsnittsalderen er betydelig lavere og eiere som kun har scooter for fornøyelsens skyld er 93 prosent.

    -Det er en ny målgruppe vi står overfor på sjøen. Mange har begrenset erfaring med båt- og sjølivet. Det er mer vanlig å ha sin vannscooteren på tilhenger enn ved brygge, sier Göran Södergren, produktansvarlig for båtforsikring på Svedea. Interessant er også at det er slike mange som er  positive som negative til krav om sertifikat (36%).

    Andelen eiere som ønsker å skifte scooter innen en toårsperiode er høyere enn for båteiere, 23%, og den vanligste årsaken til ønske om ny scooter er å få en mer moderne en, 68%. Andelen som foretrekker å kjøpe av forhandler, er 85%, noe som er betydelig høyere enn blant båteiere.

    - Hvis du kjøper vannscooter av en forhandler er du beskyttet av kjøpsloven, og har tilgang til noen som har ansvaret for service, garanti og reparasjoner. Dette er en sannsynlig forklaring på hvorfor mange foretrekker å ikke kjøpe privat. Tilgangen på brukte scootere av ny dato er også begrenset, sier Göran Södergren.