LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).

Klassens letteste 4-taktere fra Tohatsu

Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).

Publisert Sist oppdatert

– Innovativ teknologi fra Tohatsu har banet vei for utviklingen av klassens letteste EFI-utenbordsmotorer. Den lave vekten kombinert med god ytelse, lav motorstøy, lite vibrasjon og høy driftssikkerhet gir oss motorer som treffer blink på hva som er viktig for forbrukerne i vårt marked, sier salgssjef hos importør Loxkel AS, Ole Melbye.

Bedre drivstofføkonomi

Nyhetene bygger på den samme teknologien som ligger til grunn for alle båtmotorer fra Tohatsu. Oppstarten går raskt og enkelt uten bruk av choke, akselerasjonen er jevn og stabil i alle hastigheter, heter det i en pressemelding i dag.

-En annen fordel med EFI-motorene sammenlignet med tidligere forgassermotorer, er bedre drivstofføkonomi. Motorens kompakte design, der veiv- og drivaksel er flyttet 30 mm fremover, gjør blant annet at balansepunktet er flyttet 26 prosent i forhold til tidligere modeller – en klar fordel når motorene skal tiltes opp bak på båten, sier Melbye.

Mer enn et nytt designkonsept

-Motorene viderefører designkonseptet Light Weight ECO Sport, kjent fra MFS50- og 40A-modellene. Designen ble et naturlig valg da årets nyheter ble sluppet, men handler om så mye mer enn bare estetikk. Tohatsus utvikling og design skal aldri gå på kompromiss med effekt, kvalitet eller pålitelighet. Mottagelsen motorene får verden over, tyder på at Tohatsu lever opp til denne målsettingen, sier Ole Melbye.

 

20 HK: En lett 20-hester er blant nyhetene fra Tohatsu.