MED PÅHENGER: Den nye GT-Targaen er verftets første med utenbordsmotor. FOTO: R. Boris / SNIP YACHTING
MED PÅHENGER: Den nye GT-Targaen er verftets første med utenbordsmotor. FOTO: R. Boris / SNIP YACHTING

Targa med påhenger

Finske Targa har alltid vært tro mot konseptet styrhusbåt med enkel eller dobbel innenbordsmotor - frem til nå.

Publisert Sist oppdatert

Se bildeserie nederst i artikkelen.

Den nye Targa 27 GT bygger på Tarfish-konseptet, og har derfor ingen flybridge. Likhetstrekkene til Targa 27.1 er mange, men det er første gang Targa presenterer en båt med utenbordsmotor. Motorene er montert på egen brakett, noe som gjør at skroglengden forlenges i forhold til 27.1-modellen. Targa 27 GT vil få en toppfart på tett opp mot 50 knop, og skal således være blant de raskeste Targaene som har rullet ut fra det finske verftet. På Snip yachtings hjemmeside oppgis toppfarten til mellom 42 og 47 knop, avhengig av motorinstallasjon. Marsjfarta skal ligge på mellom 30 og 35 knop.

Konkurerer med franskmennene

Konseptet er utviklet av finnene i samarbeid med den franske importøren Snip Yachting, som også får gleden av å premierevise nyheten på Paris boat show. Sannsynligvis er båten en respons på det stadig økende antall franske styrhusbåter med utenbordsmotor. Franskmennene i Janneau har hatt suksess med sin Merry Fisher-serie, som stadig utvides. Nå har Targa også et alternativ for de som ønsker utenbordsmotor.

LIGNER: Det er lite som skiller GT-modellen fra de øvrige Targaene i utvalget, bortsett fra utenbordsmotorene. FOTO: R. Boris / SNIP YACHTING

Blir billigere

Med to Suzuki-motorer på 250 hk, altså totalt 500 hk, vil båten (i Frankrike) bli om lag 35 000 kroner dyrere enn med en Volvo Penta D6 370, som sitter i Båtmagasinets reportasjebåt. Men om man kutter 100 hester, og går for to ganger 200 hk, skal båten bli billigere enn med innenbords diesel. Den store forskjellen skal i følge den franske importøren være at støyen er ytterligere redusert, som en følge av at motorene sitter på brakett lengst akter på skroget.

www.snip-yachting.com

 

 

Fakta

CE-kategori: B

Produksjonsland: Finloand

Lengde (meter): 9.50

Bredde (meter): 3.04

Vekt (kg): 3900

Drivstoff (liter): 550

Motoreffekt fra (hk): 400.00

Motoreffekt til (hk): 500.00

Powered by Labrador CMS