Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.

Trim-revolusjon?

Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.

Publisert Sist oppdatert

Bedriften er spesialister på stabiliseringssystemer for større og saktegående båter, og lanserte omtrent tilsvarende system for superyacht-markedet i fjor. Det du ser på illustrasjonene er det samme AntiRoll «flapping fins» systemet i en versjon for raske båter i lystbåtmarkedet.

Stilling under full fart

Trimplan/stabilisatorer

Ideen bak er å flytte stabilisatorene fra midt under båten til akterspeilet. I sakt/mellomfart vil de være «utbrettet» og opptre som stabilisatorer, mens de brettes inn og fungerer som de effektive interceptorene som både kreerer løft og trim i høyere hastigheter, selvsagt automatisk korrigert.

Sakte/mellomfart

Fordeler fra null til planende fart

Produsenten antyder at finnenes utforming vil gi fordeler med stabilisering helt fra båten ligger for anker helt opp til de øverste fartsområdene. Lynrask automatisk korrigering og utformingen av finnene skal sørge for dette, og man har hentet teorier, blant annet fra fra flyvingekonstruksjonen for å oppnå maks trim og effekt.

    Finnene skal bevege seg, og er utformet slik at de gir maks effekt der dette behøves mest. Det er også greit at de kan slåes inn bak akterspeilet når du skal legge til langsetter noe, eller skal inn i trange havner.

For anker

For anker?

Vi er litt usikre på effekten for anker, men poenget skal være at finnene da skal «flippe ut og inn og avdempe uønskede bevegelser og at båten skal rotere over sitt eget anker. Dette blir antakelig ikke rimelige greier, men det melder allerede om betydelig interesse fra båtbyggersiden. Systemet skal vises på høstens store utstyrsmesse, METS i Amsterdam. www.dmsholland.com