HELNORSK: Skilsø 34 HT blir bygget på Askøy, mens det meste av utstyret er levert fra bedrifter på Sørlandet, som glasstaket fra Ertec i Tvedestrand og innredningen fra Nansen på Vegårdshei. Foto: Atle Knutsen.

-Går godt an å bygge båt i Norge

Det meste du ser i den nye Skilsø 34 HT er norskprodusert, og vil i følge Torstein Nilsen i Viknes også forbli norskprodusert. Båtbyggeriet ligger på Askøy, men toneangivende utstyrsprodusenter har tilhold på Sørlandet.

Publisert Sist oppdatert

I den ferskeste utgaven av Båtmagasinet, som ligger i butikkhyllene fra mandag 11. mai, finner du den første stortesten av den nye båten fra Viknes. Båten var blant de utstilte på båtmessen i Grimstad i helgen.

Gla´sak om norsk på norsk

En gjennomgang av nyheten Skilsø 34 HT viser at det viktige utstyret om bord kommer fra kjente og velrennomerte produsenter på Sørlandet.  Skilsø ble kjøpt opp av en av de mest toneangivende norske båtbyggeriene etter konkursen i Arendal.  Båten bygges nå hos Viknes på Askøy utenfor Bergen.

Norge fremfor Øst-Europa

Torstein Nilsen hos Viknes sier med stolthet den nye Skilsø 34 HT er et godt eksempel på at det er liv laga for båt- og utstyrsproduksjon i Norge. Etter messen i Grimstad bragte Fædrelandsvennen en gla´sak om en heilnorsk båtproduksjon. Det var naturlig for Viknes, som har et moderne og rasjonelt produksjonsanlegg på Vestlandet, å ta med seg Skilsø dit og ikke til en fabrikk i Øst-Europa.

GJENNOMFØRT: Den nye Skilsø 34 HT er helnorsk, fra innerst til ytterst.

Sørlandet best på utstyr

Og spesielt gledelig er det at mye av utstyret om bord i Skilsø 34 HT er produsert på Sørlandet. Det store innovative glasstaket, vinduer og skyvedører blir fremstilt hos Ertec i Tvedestrand. Innredningen er fra velrennomerte Nansen på Vegårshei. Det er Suntec i Tvedestrand som har laget alt det syrefaste metallet og dekket til båten blir produsert hos Sandøya Båtdekk.

-Fulgt med i tiden

- Dette er eksempler på leverandørene har fulgt med i timen, og derfor har klart seg godt, sier Nilsen. Han er stolt av at den 34 fots nyheten til 2,5 millioner kroner, og først og fremst at den viser at det går an å produsere båt lønnsomt også i Norge.

Og den første stortesten av båten kan du lese i neste utgave av Båtmagasinet som er i handelen fra 11. mai.