«Mange båtførere er direkte farlige»

Drøyt halvparten av landets båtførere innrømmer at de ikke kan sjøveisreglene godt nok. Det viser en landsomfattende undersøkelse som Respons Analyse nylig har gjennomført for DNB Skadeforsikring.

Publisert Sist oppdatert

Litt over halvparten av de spurte, 55 prosent, mener de kjenner sjøveisreglene svært godt eller ganske godt. 31 prosent oppgir at de kjenner til reglene verken godt eller dårlig, mens oppsiktsvekkende 15 prosent sier at man kjenner til reglene svært dårlig eller ganske dårlig.

-Men det er viktig å påpeke at dette er hva man tror man kjenner til. Hva man virkelig kjenner til kan være noe annet, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB Skadeforsikring i en kommentar.

Frisk opp kunnskapen

- De ferske tallene viser at det er alt for mange båtførere som er direkte farlige på sjøen. De grunnleggende sjøvettsreglene må alle kunne, og derfor oppfordrer vi båtførere til å friske opp kunnskapen før båtsesongen starter, sier han.

Sjøveisreglene er internasjonale regler som gjelder for alle som ferdes i båt. Reglene kan sammenlignes med trafikkreglene på veien, der spesielt vikepliktsreglene for å unngå sammenstøt og krav om avstand til andre båter er viktige.

- Båter kan være vanskelig å manøvrere eller stoppe, og det oppstår mange kostbare småkollisjoner og mer alvorlige ulykker fordi kunnskapene er lave. Derfor er det svært viktig at båtførere kjenner til når de skal vike, hvordan de skal håndtere båten i trangt farvann og hvordan regelverket er for å holde avstand til andre båter.

- Vi mener at det fortsatt kan gjøres mye med både kunnskapene og holdningene til båtfolket.

Stor fart i ukjent farvann, alkoholpåvirkete båtførere og dårlige ferdigheter er dessverre skyld i alt for mange av ulykkene vi ser til havs, sier han.

Redningsselskapet har utarbeidet en oppsummering av de viktigste sjøveisreglene:

Vikeregler for motorbåter

1. Hold til høyre for møtende båt

Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side.

2. Vik for båter fra styrbord

Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre og det er fare for sammenstøt, skal den som kommer fra babord vike for den som kommer fra styrbord.

3. Motorbåt viker for seilbåt

Når en motorbåt og en seilbåt styrer slik at det er fare for sammenstøt, skal motorbåten vike.

Andre vikeregler


1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet

En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det.

2. Hold god avstand til nyttetrafikk

Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

3. Hold til styrbord i trange led

En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang led eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang led eller et trangt løp.

4. Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt.

Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvre.

Dette er et utdrag av sjøveisreglene - fullstendig oversikt sjøveisreglene kan du se her.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5