SJØFARTSDIREKTØR Olav Akselsen håper menn vil følge kvinnenes eksempel på sjøen.

-Bruk vest, hold deg edru og tilpass farten

Det var hovedbudskapet til sjøfartsdirektør Olav Akselsen, da han presenterte rapporten om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt for deltakerne på den aller første Fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn er et båtelskende folk. Det finnes om lag 800 000 fritidsbåter, over en million nordmenn er fritidsbåtførere og hver fjerde husstand i Norge har tilgang til fritidsbåt. Men det er dessverre en risiko forbundet med bruk av fritidsbåt. Sjøfartsdirektoratet fører statistikk over dødsulykker ved bruk av fritidsfartøy. Denne viser at så mange som 34 personer mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsbåt i fjor. 167 mennesker har omkommet mellom 2009 og 2013, skriver Sjøfartsdirektoratet i en pressemelding.

- Tallet på omkomne i fritidsbåtulykker er for høyt. Det kan og må ned, sa sjøfartsdirektør Olav Akselsen til kursdeltakerne.

 

Arena for dialog

119 representanter for frivillige foreninger, forbund, båtbransjen og myndigheter i Norge, Sverige og Danmark er samlet i Haugesund i dag, når Sjøfartsdirektoratet for første gang arrangerer en nasjonal Fritidsbåtkonferanse. Målet er å bidra til bedre sikkerhet med fritidsbåter gjennom dialog, erfaringsutveksling og idémyldring.

- Vi har tatt initiativet til denne konferansen for å få oppmerksomhet om sikkerhet når vi nå står i starten på en ny sesong, sa Akselsen. - Vi opplever at det er behov for en nasjonal arena for diskusjon om bruk av fritidsbåter og håper at vi vil få gode og viktige innspill til vårt arbeid.

Forslag

Det var i 2011 at Sjøfartsdirektoratet fikk i oppdrag å lage en rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt. Rapporten ble levert i 2012 og foreslår en rekke konkrete tiltak for å øke sikkerheten for fritidsbåtbrukere.

Påbud om flyteutstyr, skjerpet promillegrense og mer synlig politi er blant de viktigste forslagene i rapporten.

- Vi tror det er det samme som på veiene, sa sjøfartsdirektøren. - Flere kontroller gjør at farten senkes.

Rapporten foreslår også en nasjonal fartsgrense på sjøen, et ensartet regelverk og et eget sertifikat for høy fart.

Handler om holdninger

Det er i hovedsak menn som omkommer på sjøen. Nesten ingen barn og veldig få kvinner omkommer som følge av fritidsbåtulykker. Det har sannsynligvis sammenheng med holdningen til sikkerhet å gjøre.

- Om menn bare hadde oppført seg som damer når de er på sjøen, så tror jeg tapstallene hadde gått ned, sa Akselsen.

En stor andel av fritidsbåtbrukere sier at de har redningsvest på seg på sjøen, men ulykkestallene viser at det er et fåtall av de omkomne som bruker flyteutstyr.

- Bruk av vest er det aller viktigste tiltaket man selv kan gjøre for å overleve, sa sjøfartsdirektøren. - Om man i tillegg holder seg edru og tilpasser farten til forholdene, så er mye gjort. 

- Bruk av fritidsbåt er en positiv aktivitet understreket Akselsen. - Vi håper at denne konferansen vil bidra både til økt sikkerhet og økt båtglede.