«Sjøen for alle» 2018:
Svak nedgang i antall besøkende
26.820 mennesker besøkte årets utgave av "Sjøen for alle" på Lillestrøm i løpet av de fem dagene utstillingen varte i forrige uke. Det er en liten nedgang fra 2017.
2017-utgaven av "Sjøen for alle" ble erklært for en «jubelmesse» i nyere tid med sine 28.300 besøkende. Årets arrangement i Norges Varemesse på Lillestrøm samlet 26.820 mennesker, altså en nedgang på 1480 besøkende. Likevel melder både utstillere og arrangører om godt salg i løpet av de fem dagene messen var åpen i forrige uke.
Stabilt på 20-tallet
Bortsett fra de årene båtmessen ble arrangert i Telenor Arena, har alle utstillingene på Norges Varemesse på Lillestrøm i nyere tid hatt besøkstall som varierer fra 23.000 til fjorårets hittil best besøkte med sine 28.300 besøkende.
Messen forlot Lillestrøm for noen år etter arrangementet i 2012. Den første messen i Telenor Arena på Fornebu i Bærum, i langt mindre i målestokk enn Lillestrøm, samlet i 2013 23.000 gjester. Tallet sank betydelig, helt ned til 16.000 året etter. Tallet tok seg kraftig opp igjen etter tilbakekomsten til Lillestrøm, med 26.000 besøkende i 2015 og 26.600 året etter. I «toppåret» 2017 ble det registrert 28.300 gjester. Publikumsinteressen i nyere tid tåler likevel på ingen måte noen sammenligning med glansårene på Norges Varemesse på Sjølyst i 60- og 70-årene. På det beste besøkte 100.000 mennesker messehallen dengang. Noen av minnene fra dengang ble gjenskapt på årets messe.
Veteranbåtene samlet mange
Utstillingen med et trettitalls restaurerte båter fra m
idten av det forrige århundre ble laget i samarbeid med Vest-Agder-museet og Oslofjordmuseet med god drahjelp fra Askeladden, CMB Classiske Motorbåter-Norge, Stormer Marine, Erik Brauner og Helge Duus. Prosjektleder for Sjøen for Alle, Per Sårheim, sier:
-Sjøen for Alle skal være en messe med noe for alle, og de ansvarlige for Sjølyst-utstillingen meldte om godt besøk fra spesielt den eldre garde som ville mimre om båtlivet slik det var på 1950- og 1960-tallet. I 2018 har vi videreført det interaktive messekonseptet og arrangert foredrag og båtrelaterte kurs som har forhøyet messeopplevelsen. Utstillingen var selvsagt en del av det konseptet, sier han