Selva med egen oljetank
Den nye femhesteren Selva Sea Bass kan lagres opp ned- uten at det skader.
En vanlig firetakstmotor har oljereservoar som smører stempler og sylindre. Lagres slike motorer feil vei kan oljen renne ut i blant annet luftfilteret. Tradisjonelle totaktere får smøringen gjennom bensinen, og har derfor ikke dette "problemet".
Nå kommer en firetakter som bruker totaktsolje til smøring. Selva Seabass har egen oljetank som sørger for at motoren får smøringen den trenger. Dermed kan den lagres på siden, eller opp ned, om du av en eller annen grunn måtte ønske det. Samtidig slipper du oljeskift.
Baksiden er at konstant forbruk fremfor gjenbruk på sikt blir dyrere enn et oljeskift en gang i året. Du må også huske å alltid ha olje med deg. Selvbetjente tankanlegg og bensinstasjoner har sjeldent 2-taktsolje i egen pumpe.
Samtidig får man det beste fra både to- og firetaktsmotoren. En slik motor er fin for jolla, der motoren gjerne skal av og på flere ganger i uka. Motoren leveres både som fire- og femhester. Vekta er 23 kilo og prisen er 9150 kroner.
www.frydenbo.no