PROMILLE: I år skal flere båtførere testes for promille. Foto: © Sigmund Krøvel-Velle / NTB-SCANPIX/Samfoto

Ny debatt om promillegrensen til sjøs

Sommeren er i anmarsj og diverse interesseorganisasjonene griper begjærlig tak i alt som har med båt og sjøliv å gjøre. Nå som flyteplaggsaken har fått et vedtak - som omfatter noen av båtbrukerne - er det båtfylla som står for tur. Står promillegrensen på 0.8 for fall?

Publisert Sist oppdatert

Nå har alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL presentert en undersøkelse som sier at 99.000 norske båtførere i fjor skal ha ført båt i alkoholpåvirket tilstand. Undersøkelsen sier ikke noe om noen av disse førte båten ulovlig, altså hadde høyere promille enn 0,8.  Undersøkelsen forteller heller ikke noe om promillegrensen på 0,8 forårsaker ulykker til sjøs. Heller ikke Nærings- og fiskeridepartementet fant slik dokumentasjon før de fremla sin proposisjon til Stortinget om endringer i småbåtloven (2014-2015).

-Selv om de fleste vet at promille og båtføring er en dårlig kombinasjon, var det ni prosent av fritidsbåtfolket som valgte å føre båt med promille i fjor, sier en bekymret AV-OG-TIL i sin pressemelding. Samtidig går generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA – rusfri trafikk og livsstil ut med en etterlysning:

IDYLL: Vil lavere promillegrense føre til færre ulykker til sjøs? Illustrasjonsfoto: Foto: © Bård Løken / NTB-SCANPIX/ Samfoto.

"Ingenting skjedde"

– For et par år siden ble det anbefalt at promillegrensen til sjøs burde settes ned. Ingenting skjedde, sier hun.

 Nå som regjeringen har skjerpet sikkerhetskravene og påbudt bruk av redningsvest, vil hun ha tilsvarende innsats for å få senket promillegrensen til 0,2.

– Det er en klar sammenheng mellom bruk av alkohol og ulykker. Sjansen for at det skal skje noe uønsket er mye større når båtføreren er påvirket av alkohol. Berusede folk har i tillegg en tendens til å droppe redningsvesten, som kan gi fatale konsekvenser når ulykken er et faktum, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Han har tidligere sagt til Båtmagasinet at det er naturlig med en konsekvent promillegrense både på land og til sjøs.

0,2 hos KNBF

Kommunikasjonssjef Geir Giæver i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) henviser til et vedtak som ble fattet på det forrige Båttinget, nemlig en reduksjon av promillen til sjøs fra 0,8 til 0,2.

Noe bastant svar på ny promillegrense til sjøs vil ikke informasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet gi, men han sier:

 –Vi ønsker at alle skal være edru når de fører båt. Fastsettelse av promillegrensene er politikernes oppgave, sier han.

Stor skepsis

Selv om krefter igjen ivrer for promillegrense på 0,2 på sjøen, er det lite som tyder på at det skjer. Statssekretær Bård Hoksrud gjorde det klart i forrige runde at han ikke har til hensikt å røre den eksisterende grensen på 0,8. Han fikk bl.a. støtte fra tidligere politimester Rune Bård Hansen i Vestfold som var skeptisk til forslaget om 0,2-grense. Både fordi det er lite dokumentasjon på at det skjer mange alvorlige ulykker i «sonen» fra 0,2 til 0,8 og fordi han er redd for at dette blir en ny stor politioppgave som blir vanskelig å håndheve.

-I stedet for å redusere promillegrensen til jeg heller prioritere fartsovertredelser, uvettig kjøring og bruk av redningsvest, samt økt tilstedeværelse av politibåten, sa han i en kronikk gjengitt i Båtmagasinet.