Automatiske foiler og datastyrte sjøegenskaper

Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.

Publisert Sist oppdatert

Rundt fem millioner kroner regner Princess med at deres raskeste båt noen gang skal koste når den lanseres på Cannes flytende yacht-messe neste måned og på Southampton flytende messe senere i september. Båten stiller en del krav til oppfatningene om det idelle planende skroget.

Active Foil System (AFS)

Under utviklingen har man samarbeidet både med BAR Tecnologies og Pinninfarina. Førstnevnte er antakelig verdens fremste på foilteknologi og står bak seilbåtene «på stylter», som kjempet (og skal kjempe) om «Americas cup».

    Det uvanlige med foilene på R35, er at de ikke løfter skroget ut av vannet. De hever i stedet akterenden moderat, og balanserer gangen med det spisse baugen så forskipet, som skal møte sjøene først, skal gi en mykere gange. En gyro skal gi korrekte meldinger til trimsystemet via et dataopplegg, slik at din jobb blir å trykke på knapper type «Sport» «Komfort» og «Høy sjø», så skal systemet ordne resten, uansett mot-, med-, eller sidesjø.

100 prosent karbonfiber.

Princess har tidligere brukt karbonfiber i avgrensede områder ombord, men på R35 er alt bygd i karbonfiber. De hevder at båten vil bli oppunder 30 prosent lettere enn tilsvarende båter på markedet. 

De T-formede foilene er plassert mot akterenden av båten, jobber automatisk for å gi både fart og behagelig gange.

www.princessyachts.com.