Ny praktskøyte

Her er Hans Herman Horn entusiastisk til rors i RS «Sundt Flyer» i 2008. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)

RS hedrer sin største donator

Hans Herman Horn har donert fire redningsskøyter og nå blir han beæret ved at en ny praktskøyte skal bære hans navn. Marit Bjørgen skal døpe Redningsselskapets nye redningsskøyte «Hans Herman Horn» 6. september på Honnørbrygga i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Valget av gudmor er ikke tilfeldig. Hans Herman Horn har donert millioner til skiidretten, og med 30 «Birken»-merker, ligger skisporten hans hjerte nær.

    – Det er en ære for oss å gi RS 168 navnet «Hans Herman Horn», oppkalt etter vår største donator. Horn har donert hele fire redningsskøyter til Redningsselskapet i løpet av de siste 16 årene. Det har vært et enormt bidrag til sjøsikkerheten, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.

 

Rask og sjødyktig
Den nye redningsskøyta koster drøyt 40 millioner kroner, og blir bygg nummer to i Ulstein-klassen. Dette er fartøyer som kombinerer høy fart med stor slepekapasitet og ekstrem sjødyktighet.

    Toppfarten er på tett opp mot 40 knop, og den vil således kunne komme raskt til unnsetning når hjelpen trengs. Skøyta er 22 meter lang og utstyrt med det siste innen moderne hjelpemidler for å kunne takle krevende redningsoppdrag i dårlig vær. 

RS «Hans Herman Horn» vil bemannes av et mannskap bestående av skipper, styrmann og maskinist – alle dykkere og redningsmenn. Den vil primært betjene kyst-, fiske- og fritidsfartøy i tillegg til å kunne yte akutt livreddende innsats .Fartøyet er konstruert for å utføre operasjoner som sleping, berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport. Skøyta er utstyrt med det nyeste innen radarteknologi og har i tillegg et avansert varmesøkende kamera. Dette gjør RS «Hans Herman Horn» til et komplett redningsfartøy.

 

Starter i Farsund

RS 168 skal i sitt første år stasjoneres i Farsund. Etter dette vil den bli flyttet til værutsatte kyststrekinger i Nord-Norge.

      Den første skøyta, RS »Hvaler», donerte Horn i 2002, den fjerde, RS «Horn Stayer», ble døpt i juni i år. I tillegg har Horn donert RS «Horn Flyer» og RS «Horn Rescue».

RS 168 er finansiert gjennom Redningsselskapets byggefond. 

 

FAKTA - RS 168 «Hans Herman Horn»

  • Skroglengde: 22 meter

  • Klasse: Ulstein

  • Største bredde: 6,26 meter

  • Dypgang: 1,2 meter

  • Framdrift: Rolls-Royce Vannjet

  • Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk

  • Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)

  • Toppfart: 38 knop

  • Byggemateriale: Aluminium

  • Arbeidsdekk med slepevinsj

  • Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet