Espen Thorup tilbake i Nordkapp
Nordkappeier Ronny Antonsen bekrefter til Båtmagasinet i dag at det er Espen Thorup som skal utvikle de neste 4-5 båtene for selskapet, ikke Eker Design som står bak den nyeste toppmodellen 790 Noblesse.
- Selv om vi gjennom flere år har hatt glede av samarbeidet med Espen Thorup, var det denne gangen naturlig for oss å slippe til «sambygdingen» Bård Eker. Thorup har som kjent også utviklet båtmodeller for konkurrenter, så vi følte oss frie til å prøve noe nytt. Bård Eker tegner også for konkurrenter, så vi er ikke mer bundet den veien. Nå finner vi det riktig å gå videre med Espen Thorup. Vi vil forsterke oss som leverandør av premiumbåter til kvalitetsbevisste båtfolk, sier Ronny Antonsen. På vårt spørsmål om Noblesse 790 er blitt en for dyr båt, svarer han bare at «den har plassert seg i den øvre prisklassen».
Gammelt skrog
Båtmagasinet har gjennom tester og tidligere artikler stilt spørsmål om hvor ny egentlig Noblesse 790 er. Skroget er for eksempel en regelrett forlengelse av det velprøvde og etter hvert tilårskommende 760-skroget, med visse tilpasninger, og selv om Bård Eker har hatt hånd om design har båten det samme «Thorup-preg» som kom med suksessmodellen 605. Hverken Antonsen eller Espen Thorup kommenterer dette.
Etter at Bård Eker fikk kontrakt med Nordkapp ble det også kjent at han skulle i gang med å designe en ny Yamarin 790 for finske Konesko, en båt som per definisjon vil bli konkurrent til Noblesse 790.
DNA og identitet
-Skal du opp og frem i dag, må du legge ekstremt store ressurser i innovasjon og utvikling. Færre og færre kan bære slike utviklingskostnader på egne skuldre. Da er alternativet å dele kostnadene med flere, for eksempel på utvikling av komponenter eller motorteknologi. Men, og dette er viktig; på samme tid er det viktig å beholde identiteten sin, dyrke sitt personlige DNA og sitt varemerke, sa han til Båtmagasinet tidligere i år.
Kansellerte kontrakter
Noblesse 790 gjorde stort suksess da den første gang ble vist på «Sjøen for alle» i mars i år. Det ble tegnet 12 kontrakter på båten, men i dag, fire måneder senere, er det kun to som er ferdigstilte. Ronny Antonsen bekrefter at en rekke kontrakter er kansellert fordi det ikke ar vært mulig å levere som avtalt. Et hovedproblem er komponenter fra underleverandører. Blant annet har det ikke vært mulig å levere vindskjermer. Etter krisen i båtbransjen har det mange underleverandører som reduserte bemanningen og gjennom det mistet verdifull kompetanse.
Satser på premium
-Nordkapp må ikke utvikle seg dit at dette blir båter folk bare drømmer om og ikke ar råd til å kjøpe. Den hører likevel hjemme i premiumklassen og skal være der, sier Espen Thorup som er glad for fornyet tillit fra Nordkapp.
-Jeg ar alltid satt stort pris på Ronny Antonsen og hans entusiasme for nyskapning. Jeg ser frem til en restart på dette samarbeidet. Thorup vil ikke si noe om hva slags modeller som nå skal på tegnebrettet, likevel sier han det blir å forsterke identiteten og trenden fra 605 og 705-serien.
-Ideer og nytt design finner man ikke ved å gå på messer. Skal må man sette seg inn i båtbrukeres behov, må man ut på sjøen og erfare hva som er de reele behov - så kommer løsningene av seg selv.
-Men vi skal holde trykket oppe og levere båter som kvalitetsbevisste Nordkapp-kunder etterspør, sier han.