....og lanserer GT-versjoner av 300 og 344.

RASK: Her er Nor-Techs nye 80-foter. Den skal være god for over 60 knop.

Nor-Tech bygger superbåt på 80 fot

”Norske" Nor-Tech går motstrøms og opplever bonanza om dagen. Nå byr de på hele fire nye verdenspremierer. Blant annet en ny 80-foter som skal gjøre 61 knop!

Publisert Sist oppdatert

Nor-Tech, som drives av nordmennene Trond Schou og Nils Johnsen, er kjent for å være blant de ypperste superbåtbyggerne i verden. Firmaet holder til i Fort Myers i Florida, og har opplevd stor suksess med å utvide modellspekteret sitt selv i tøffe økonomiske tider både på hjemmebane og i Europa for øvrig.

De er mest kjent for å bygge superraske powerbåter med v-bunn eller som katamaraner. Men det siste året har de lansert senterkonsoll-båter – eller fiskebåter som Nor-Tech-gutta selv ynder å kalle det – på løpende bånn: Alt fra 28 til 42 fot.

Nå smelter de to båttypene sammen, og Nor-Tech lanserer en helt ny båttype:

– Vi har allerede bygd en 344 GT og har en 300 GT i forma. Dette er et helt nytt konsept og er en blanding av powerbåt- og senterkonsoll-båtene. Absolutely no-fish, med andre ord, ler Trond, som også kan opplyse at her er det plass til to eller opptil fire påhengere om man er gæren nok.

Men det stopper ikke der. Nor-Tech har høstet stor kred rundt det nye Monte-Carlo-konseptet – en herlig og sosial cruiser med styreposisjon i midten. Denne er hittil blitt bygd i to eksemplarer som 42-foter. (Den ene befinner seg i Drammensfjorden!). Men snart kommer en såkalt mini-Monte Carlo.

– Den blir 33 fot lang, men vil beholde de unike løsningene 42-foteren har, sier Schou til Autofil.

Ny toppmodell med flybridge

Sist ut er en verdenspremière som må være noe av det råeste fjorden kan by på. Nor-Tech 80 SPX er den tredje 80-foteren de bygger.

– 80 SPX blir en herlig blanding av de to foregående modellene, men denne får blant annet en integrert flybridge og andre oppgraderinger.

Vi snakker ikke bare om en luksuscruiser med det ypperste av detaljer og kvalitet. Denne skal utstyres med de helt nye Caterpillar-motorene (C32 acert) med over 2000 hester hver. Dermed bør blir den verdens raskeste luksuscruiser – i hvert fall i denne størrelsen.

-Da vil være god for over 70 miles per hour (113 km/t eller 61 knop)!, sier Trond.

Prisen er ikke klar ennå, men regn med 5–6 mill dollars. Over there…

Stor suksess

Men Nor-Tech nyter ikke bare suksess med de nyeste båtene sine. Også det racerfolket ser ut til å ha fått både øynene opp igjen og midler i lommeboka.

– Vi opplever at flere av powerbåt-gutta kommer tilbake, sier Trond.

Hittil i januar har vi solgt hele sju båter, og vi har ni nye power-båter i produksjon – fem katamaraner og fire med v-bunn.

– Det er virkelig morsomt igjen nå, sier Nor-Tech-sjefen.