Denne påhengeren går på diesel

Dette er verdens første utenbordsmotor med turbodiesel.

Publisert Sist oppdatert

Med 55 hestekrefter og en vekt på 155 kg har tyske Neander begynt å finne oppskriften på en skikkelig dieselpåhenger, og får man redusert vekten ytterligere, begynner det å bli virkelig interessant. Neander har også laget dieselmotorer for motorsykler med stort hell.

I tillegg til turbomating, har Neander Shark også common rail, som er direkte og elektronisk styrt innsprøyting av drivstoff. Noen kaller det for ”fellesrør” på norsk.

Motoren er tosylindret, og spesielt med motoren er at begge sylindrene beveger seg parallelt og at det er to stempelstenger på hvert stempel som fordeler seg til to kontraroterende veivaksler. Siden stemplene beveger seg parallelt, og forbundet til to veivaksler, er det også to svinghjul som balanserer motoren.

Problemet med dieselmotor brukt i påhengsmotorer har vært vibrasjoner og vekt. Derfor har det ikke blitt bygget mange dieselpåhengere opp gjennom årene. Yanmar har forsøkt seg med et par motorer på 27 og 36 hester, mens italienske Ruggerini var på markedet for noen år siden med tre modeller på 15 hk, 20 hk og 25 hk. Skal Neander knekke koden?

Se video (tysk)

 

 

Data

 

Effekt

55 hk v/4.500 omdr/min

Maks dreiemoment

120 Nm v/2000 omdr/min

Motor type

4-takters turbodiesel

Antall sylindre

2

Sylindervolum

800 ccm

 

Boring/slaglende

80 x 80

Generator

12 v/300w = 25 Amp

Vekt

155 kg

Ytterligere opplysninger

https://www.neander-motors.com