Denne påhengeren går på diesel
Dette er verdens første utenbordsmotor med turbodiesel.
Med 55 hestekrefter og en vekt på 155 kg har tyske Neander begynt å finne oppskriften på en skikkelig dieselpåhenger, og får man redusert vekten ytterligere, begynner det å bli virkelig interessant. Neander har også laget dieselmotorer for motorsykler med stort hell.
I tillegg til turbomating, har Neander Shark også common rail, som er direkte og elektronisk styrt innsprøyting av drivstoff. Noen kaller det for ”fellesrør” på norsk.
Motoren er tosylindret, og spesielt med motoren er at begge sylindrene beveger seg parallelt og at det er to stempelstenger på hvert stempel som fordeler seg til to kontraroterende veivaksler. Siden stemplene beveger seg parallelt, og forbundet til to veivaksler, er det også to svinghjul som balanserer motoren.
Problemet med dieselmotor brukt i påhengsmotorer har vært vibrasjoner og vekt. Derfor har det ikke blitt bygget mange dieselpåhengere opp gjennom årene. Yanmar har forsøkt seg med et par motorer på 27 og 36 hester, mens italienske Ruggerini var på markedet for noen år siden med tre modeller på 15 hk, 20 hk og 25 hk. Skal Neander knekke koden?
Se video (tysk)
Data
Effekt | 55 hk v/4.500 omdr/min |
Maks dreiemoment | 120 Nm v/2000 omdr/min |
Motor type | 4-takters turbodiesel |
Antall sylindre | 2 |
Sylindervolum | 800 ccm
|
Boring/slaglende | 80 x 80 |
Generator | 12 v/300w = 25 Amp |
Vekt | 155 kg |
Ytterligere opplysninger | https://www.neander-motors.com |