Dieselpåhenger med doble veivaksler

Det mest spennende med den 50-hesters dieselpåhengeren, Neander Dtorque 111, er at hvert av de to stemplene har to råder hver, som går fra stemplene til hver sin kontraroterende veivaksel.

Publisert Sist oppdatert

De doble kontrarroterende vei akslene skal ifølge produsenten innebære ubetydelige vibrasjoner, noe som ikke er hverdagskost for to-sylindrete diesler.

Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden. Allerede fra første gang vi så den, luktet det kvalitet av prosjektet, noe som understrekes at det er tegnet salgs-, og distribusjonsavtale med Yanmar. Det betyr igjen at dieselmotorprodusenten har mye til overs for teknologien og ikke minst, stoler på kvaliteten på den tyske motoren.

DIESELDREVET MOTORSYKKEL: Motoren springer ut fra ønsket om å lage en dieseldrevet motorsykkel, men prototypen på en påhenger ble vist på messer for noen år siden


Vi vil tro at den turboladete motoren sikter seg inn på tyngre bruk og yrkesbruk. Den veier nemlig 60-70 kg mer enn tilsvarende bensinmotorer. Serieproduksjon skal starte i år.

Se video av motorteknikken her: https://www.youtube.com/watch?v=zDANivoB4KE (Foto: Produsenten)

Data:

Vekt:175 kg. (tørr)

Sylindervolum: 804 ccm

Effekt:36,8 kW/50 hk ved 3.500 - 4.000 min

Dreiemoment:111 Nm at 2000 - 3000 min

Hjemmeside: https://www.neander-shark.com