STEALTH: Designet etterlater ingen tvil om at Optimax Diesel er utviklet for militær bruk.
STEALTH: Designet etterlater ingen tvil om at Optimax Diesel er utviklet for militær bruk.

Mercury med diesel utenbords

Mercury Racing har lansert en ny OptiMax diesel utenbordsmotor. Totaktsmotoren går på lavsvovelholdig diesel og er utviklet for det amerikanske forsvaret.

Publisert Sist oppdatert

Foranledningen til at Mercury Racing har utviklet denne motoren, var et havari med et marinefartøy i 1995 som resulterte en eksplosiv bensinbrann. I kjølvannet av hendelsen kom et direktiv som forbød alle bensindrevne motorer og bensintanker innen 2010.

Dermed måtte det utvikles alternativer som kunne gå på drivstoff som reduserte risikoen for brann, var mer økonomiske og effektive i drift.

Resultatet foreligger nå i form av en V6 Mercury-motor med tre liters sylindervolum som yter 175 hk. 95 prosent av delene i motoren er hentet fra Optimax-motoren som ligger til grunn for nyvinningen.

Motorblokka på tre liter har fått et unikt topplokk utviklet for å forbrenne diesel, i kombinasjon med høyytelses sylinderforinger for å gi ønsket effekt.

Motoren har et stealth-design, og har fått samme dekor som den nye Racing Verado 400R.

Du kan lese mer om motoren her: www.mercuryracing.com/optimax-diesel-reporting-for-duty/

Fakta: Optimax Diesel

Effekt:

175 hk

Turtall:

5.000-6.000 omdr./min.

Sylindervolum:

3,0 liter