LEHR-motor med gassdrift utfordrer bensinmotoren
LEHR LP9.9 presser de vanlige bensinpåhengene på driftsprisen.
Den nye LEHR-firetakteren går på vanlig propangass, og slipper derfor ikke ut de samme stoffene som an vanlig bensindrevet påhenger.
Nyheten ble presentert i Norge under Sjøen for alle forrige uke. Prisen begynner på 7600 kroner for 2,5-hesteren. 9,9-hesters propandrevet motor koster 21600 kroner. Det er 1600 kroner mer enn Suzukis nye 9,9-hester. Men hvordan fungerer så en propandrevet påhenger? – Akkurat som en vanlig påhenger, selv lyden er den samme, sier representantene for LEHR Scandinavia.
Fordelen er altså at LEHR-motoren har mindre utslipp, samtidig som den koster omtrent det samme som en vanlig påhenger med bensindrift. En femkilos komposittbeholder (den du har til grillen) tilsvarer 10 liter med bensin, mens ti kilo gass selvsagt tilsvarer 20 liter bensin.
Billigere enn bensin
Med en bensinpris på 15 kroner literen vil full 10-liters tank koste 150 kroner.
Fyller du komposittbeholderen (5 kr) din hos Vest gass koster det 150 kroner. Altså like mye som en full tank med bensinpris på 15 kr/literen.
En 10-kilos beholder med gass koster 229 kroner hos LPG, som har prisgaranti. Da må du finne et sted som selger bensinen for 11,45 øre (noe du neppe gjør) for å kunne kjøre like billig som du da gjør med gasspåhengeren.
Motoren er utviklet av amerikaneren Bernardo Herzer. Motorteknologien er patentbeskyttet.
FAKTA:LEHR LP9.9
Motortype:
Firetakt
Antall sylindere:
To i rekke
Sylindervolum:
212 ccm
Max propellakseleffekt i hk
: 9,9 (7 kw)
Max turtall:
4.500-5.500
Vekt (standard modell):
39,8 kg
Startsystem:
Manuell og el-start
Pris fra:
21.595 kroner