Stad skipstunnel

KYSTVERKET fremhever også betydningen for fritidsbåtflåten i tillegg til sjøtransport i sitt plangrunnlag.

-Mye politisk arbeid gjenstår

Kystverket foreslår i sitt plangrunnlag for Nasjonal Transportplan 2018-2029 at det bevilges 2,3 milliarder kroner til Stad skipstunnel. - Svært positiv, men fortsatt gjenstår mye politisk arbeid, sier Svein Gjelseth i Vanylven Utvikling AS.

Publisert Sist oppdatert

I følge en pressemelding ser Kystverket skipstunnelen som et viktig tiltak for å styrke sjøsikkerhet og gi økt forutsigbarhet for sjøtransport og fritidsflåte på Stadhavet. I plangrunnlaget er det foreslått satt av 2,3 milliarder kroner i investeringsmidler til Stad skipstunnel.

‒Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for Kystverket i arbeidet med å tilrettelegge for sikker og fremkommelig sjøveg, og det at prosjektet nå er inne i etatenes plangrunnlag gir oss en trygghet for at det store utredningsarbeidet vi nå er i gang med er riktig og viktig i et samferdselsperspektiv, opplyser sjefingeniør Jarle Strand i Kystverket.

-En stor utfordring

-Vi ser det som svært positivt at Stad skipstunnel nå er fullfinansiert i Nasjonal Transportplan, men det gir oss en stor utfordring at den er prioritert under såkalt høy ramme. Dette betyr at det må gjøres et stykke godt politisk arbeid før Nasjonal Transportplan skal klubbes i Stortinget i juni 2017, sier tidligere stortingsrepresentant Svein Gjelseth som i dag er lokal pådriver for prosjektet gjennom selskapet Vanylven Utvikling AS.

LOKAL PÅDRIVER: Svein Gjelseth i Vanylven Utvikling AS.

Sunnmørsposten skriver i dag at kun en kraftig økning i overføringene til samferdsel kan berge Stad skipstunnel. Les mer på: https://www.smp.no/nyheter/2016/02/29/Motbakke-for-skipstunnelen-12216297.ece

Se også: https://www.kystverket.no/Nyheter/2016/februar/et-viktig-prosjekt-for-kystverket/