RODMAN: Kysttrading AS er ny Rodman-importør i Norge. Modellen 31 Spirit kan nå også leveres med utenbordsmotor(er).

Stord-selskap tar Rodman til Norge

Etter å ha vært uten norsk importør i noen år, er Rodman tilbake. Det er Stord-baserte Kysttrading AS som nå skal satse på den store, spanske båtprodusenten under merkenavnet Rodman Norge.

Publisert Sist oppdatert

Rodman er en betydelig aktør med lange tradisjoner i det europeiske fritidsbåtmarkedet og produserer alt fra luksusyachter på 23 meter til mer folkelige modeller ned til åtte meter.

Kjell L. Risnes i Kysttrading AS sier til Båtmagasinet at han er godt fornøyd med avtalen som er inngått med spanske Rodman. Det var han som for en tid tilbake tok kontakt med verftet, da han oppdaget at en så sentral aktør ikke var representert i Norge. Rodman har tidligere vært representer fra Stavanger.

Samarbeidet med Rodman kommer i en tid da verftet lanserer flere produkter som Risnes mener er aktuelle for det norske markedet, blant dem nyheten Rodman 890 Ventura, en robust båt med styrhus og romslig akterdekk, og som henvender seg både til familien som søker en velutstyrt båt med god uteplass og fiskeren som vil ha godt med arbeidsrom. Båten leveres med utenbordsmotor. Rodman har ikke giftet seg med noen utenbordsfabrikanter, så der står kunden fritt, sier Risnes, men hans erfaring er at flest båter blir solgt med Mercury, både singel eller dobbelinstallasjon opp til 300 hk. En godt utstyrt båt med 300 hk vil koste rundt 900.000 kroner i det norske markedet.

Det er også stor interesse rundt den nye Rodman Spirit 31, en familiecruiser som nå også leveres med utenbordsmotor(er). Med én motor opp til 350 hk, med to fra 2x 150 til 2x 200. Båten har vært i markedet en stund, men har før lansering av modellen med utenbordsmotor vært gjennom en betydelig oppgradering på farger og interiør.

I tillegg til Rodman har Kysttrading finske Marino i sin portefølje.

RODMAN: Nye 890 Ventura på vei til Norge.