VIKSUND KONKURS:Viksund 395 St.Cruz er hittil produsert i to eksemplarer. Men etter hva Båtmagasinet forstår er det inngått kontrakt på ytterligere 10 båter. Den siste båten som ble levert gikk til Ole Martin Grimsgaard, som er styremedlem i West Yards AS
VIKSUND KONKURS:Viksund 395 St.Cruz er hittil produsert i to eksemplarer. Men etter hva Båtmagasinet forstår er det inngått kontrakt på ytterligere 10 båter. Den siste båten som ble levert gikk til Ole Martin Grimsgaard, som er styremedlem i West Yards AS

Viksund konkurs igjen

Viksund Boat AS har begjært oppbud. Samtidig er det opprettet et nytt selskap i de samme lokalene som Viksund benyttet. Styreformannen og daglig leder i det nye selskapet, advokat Morten Lyder Gjesdahl, var Viksunds bobestyrer under konkursene i 1998 og 2009.

Publisert Sist oppdatert

I det nyetablerte selskapet, kalt West Yards AS, er daglig leder i Viksund Boat AS, Martin Viksund styremedlem, sammen med Ole Martin Grimsgaard og John Ernst Einarsen. Styreleder er advokat Morten Lyder Gjesdahl. Han står også oppført som daglig leder i det nye selskapet. Styrelederen var bobestyrer ved konkursen i 1998, og Gjesdal ble oppnevnt av Nordhordland tingrett som bobestyrer for Viksund båt også i 2009, da selskapet gikk konkurs.

Styremedlem Einarsen er daglig leder og styremedlem i Sartor Holding, et selskap innen eiendomsutvikling og som blant annet forvalter det nye, store Sartor Senter på Sotra som er blant de ti største kjøpesentrene i landet. Grimsgaard  er eier av selskapet T&G Elektro som er storleverandør av blant annet fiberoptiske kabler til oljeindustri og forsvar.

Aksjekapitalen i det nye selskapet West Yards AS er på 1,2 millioner kroner, og formålet er å drive båtproduksjon og utøve aktiviteter som naturlig faller sammen med formålet, som salg og service på båt.

Vil videreføre produksjonen

Båtmagasinet er også kjent med at styremedlem Ole Martin Grimsgaard dagen før konkursen var et faktum, hentet sin nye Viksund-båt til en verdi av rundt fem millioner kroner.

Formene til Viksund-båtene blir trolig ikke rammet av konkursen ettersom disse er heleid av gründer Erling Ivar Viksund gjennom selskapet Viksund Trading.

Styreformann Morten  Gjesdahl i West Yards AS bekrefter til  Båtmagasinet at det nye selskapet har intensjoner om å videreføre produksjon av Viksund-båter.  Han vil imidlertid ikke si noe mer om planene før det nye selskapet har forhandlet med bostyret.

Det knytter seg nå spørsmål til om det nye selskapet vil få tilgang til former og rettigheter til Viksunds nye flaggskip St. Cruz 395 og om disse fortssatt skal produseres i tidligere Viksund Boats produksjonslokaler i Strusshamn, som for øvrig eies av Askøy kommune.

Manglende finansiell plattform

Det er med største beklagelse at jeg i dag må meddele at Viksund Boat AS ser seg nødt til og melde oppbud og innstille produksjonen, sier Martin Viksund.

Han skriver i en pressemelding at selskapet siden gjenoppstarten i 2009 har lidd under å være kraftig underfinansiert. Det har vært ført en kontinuerlig dialog mot ulike finansinstitusjoner, uten at man har kommet til en tilfredstillende finansiell plattform, i følge Viksund.

Det er advokat Egil Horstad i Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig i Bergen som er oppnevnt som bobestyrer.

Mange konkurser

Viksund har rykte på seg for å bygge solide og sjøsterke båter. Like solide har de imidlertid ikke vært på den økonomiske delen av forretningsvirksomheten. Viksund-selskaper hadde allerede i 1998 gått konkurs fem ganger. Konkursene innbefattet Viksund Båt Nor AS i 1983, Viksund Båt AS i 1990, Viksund Nor AS i 1991, Viksund AS i 1992 og sist Jostein Viksund Båtservice AS i 1998. 

Les også: 
Ansatte kan senke Viksund
Skrogleverandør konkurs

Etter den tid ble det konkurs for selskapet også i 2009, da produksjonslokalene ble solgt til Askøy kommune.  I etterkant av denne konkursen gikk selskapets gründer Erling Viksund inn med ny kapital gjennom et annet selskap i Viksundgruppen, Viksund Smallboat AS, og sammen med hans sønn Rune Viksunds selskap Viksund Yachts AS, fusjonerte de sammen til et nyetablert selskap som fikk navnet Viksund Boats AS. Det er dette selskapet som nå er konkurs.

Som en følge av konkursen i 2009 gikk også største kreditor, Norsk Modell og Formsenter dukken samme året. Selskapet gjenoppsto samme år som Norsk Modell og Formplast AS og begynte å støpe båter for Viksund Boat AS sent samme år. Ved konkursbegjæringen i dag står det ett skrog på plassen hos oss, forteller Svein Johansen i Norsk Modell og Formplast AS til Båtmagasinet.

 

Powered by Labrador CMS