ALLE ENIGE: I et felles dokument fra tre generasjoner Viksund, som ble utferdiget i fjor høst, går det klart frem at Viksund Boat AS har både opphavsrett, produksjonsrett og salgsrett til alle aktuelle Viksund-modeller. FOTO: Tore Chr. Halvorsen
ALLE ENIGE: I et felles dokument fra tre generasjoner Viksund, som ble utferdiget i fjor høst, går det klart frem at Viksund Boat AS har både opphavsrett, produksjonsrett og salgsrett til alle aktuelle Viksund-modeller. FOTO: Tore Chr. Halvorsen

Alle rettigheter i konkursboet

Et dokument som nå er fremlagt burde rydde all tvil av veien om hvor rettighetene til produksjon av Viksund-båter ligger. Båtmagasinet sitter på et dokument som viser at alle verdier er samlet i Viksund Boat AS, selskapet som for snart 14 dager siden begjærte oppbud.

Publisert Sist oppdatert

Det eneste som ikke tilhører konkursboet, er merkevarenavnet Viksund. Det ligger fortsatt i senior Erling Viksunds selskap Viksund Trading. Båtmagasinet er kjent med at det finnes et dokument som alle tre generasjoner Viksund har undertegnet, et dokument som bekrefter at både former og produksjonsrettigheter ligger i Viksund Boat AS, selskapet som nå er konkurs. Rettighetene gjelder opphavsrett, produksjonsrett og salgsrett til modellene Viksund 320, 335, 340, 360 og den nye 390. Dette dokumentet ligger også hos bankforbindelsen Nordea som en pantbekreftelse på at rettighetene vitterlig ligger i Viksund Boat AS.

Bostyrer Egil Horstad har tidligere opplyst til Båtmagasinet at det hersker uklarhet om rettigheter. De fysiske formene ligger i konkursboet, men senior Erling Viksund har hevdet at produksjonsrettighetene ligger i hans selskap Viksund Trading. Både bestefar Erling og barnebarnet Martin har begge signalisert at de vil kjøpe verdiene i boet. Martin er styremedlem i det nyetablerte West Yards, mens Erling representerer seg selv i Viksund Trading.

Les også: Minst fire vil kjøpe Viksund
Skrogformene ligger i boet
Viksund konkurs igjen

Kunder kan tape

Et av de store spørsmål nå er om også kunder i Viksund-systemet blir skadelidende etter konkursen, i likhet med kunder etter den brutale konkursen i Jos. Lunde-imperiet.  Båtmagasinet er kjent med at i hvert fall én kunde via sin advokat vil henvende seg tilbostyrer i Viksund Boat. Det dreier seg om en kunde som allerede i 2010 bestilte den nye Viksund 395 St. Cruz. En innbyttebåt ble solgt og en del av pengene for denne gikk inn i det nye prosjektet. Så viste det seg at Viksund Boat viklet seg inn i leveranseforsinkelser. Kunden fikk da ut en bruktbåt som en midlertidig løsning. Etter ytterligere store forsinkelser besluttet kunden å heve kontrakten med båtbyggeriet og forlangte å få de innbetalte pengene tilbake. Dette ble ikke etterkommet før konkursen var et faktum.  Etter hva Båtmagasinet forstår dreier det seg om en beløp tett oppunder én million kroner.

- Vi har levert alle båtene vi har hatt i produksjonshallen, og det er ingen kunder som har betalt for noe de ikke vil få, uttalte Martin Viksund like etter at konkursen var et faktum.

Ingenting er avgjort om hvem som trekker det lengste strået i kampen om verdiene i boet etter konkursen i Viksund Boats. Både barnebarn Martin og bestefar Erling er interessert, men også flere andre grupperinger er på banen. Bostyrer Egil Horstad har tidligere bekrefter til Båtmagasinet at også Viknes er kontaktet.

 

Powered by Labrador CMS