Tusenvis av skjær er ikke kartlagt. Illustrasjonsbilde: Søren Salomonsen/Redningsselskapet

Trenger kartassistanse

Nå kan du hjelpe Kartverket og andre båtfolk ved å registrere skjærene du ser, men ikke finner på kartet.

Publisert Sist oppdatert

Kartverket anslår at nærmere 35 000 skjær og grunner langs Norskekysten ennå ikke er kartlagt. Med dagens teknologi forventes dette arbeidet å ta 30 år. Nå skal en ny sjøkart-app, utviklet av Nordeca i samarbeid med Redningsselskapet få fortgang i dette kartleggingsarbeidet, gjennom at båtfolket selv kan bidra når de er ute på sjøen, skriver Nordeca i en pressemelding.

Mobilteknologi gir unike muligheter

Nå i sommer har Nordeca og Redningsselskapet lansert en sjøkart-app, «Båtsportkart», som inneholder den ypperste funksjonaliteten som er tilgjengelig. Selvsagt også med den aller ferskeste kartoppdateringene. En spesiell viktig funksjon i arbeidet med å kartlegge Norskekysten, blir at brukeren kan registrere og sende inn posisjonen på eventuelle skjær eller grunner som han finner, slik disse blir å finne på nyere versjoner av kart-appen.

Men Redningsselskapet vil ikke at du skal bruke iPaden som eneste navigasjonshjelpemiddel om bord.

- Vi mener papirkartet er en absolutt nødvendig ved navigasjon til sjøs. En kartplotter kan blacke ut, og det kan være unøyaktigheter, uttalte Ernst Larsen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet til Aftenposten.no tidligere i sommer.

– Er du på sjøen og oppdager et skjær som ikke er merket av på kartet, vil du bare med et enkelt tastetrykk på skjermen låse posisjonen til dette skjæret. Deretter kan du sende inn denne posisjonen til Nordeca slik at vi kan følge opp observasjonen, sier Thomas Huke i Nordeca.

Har du mobildekning til havs kan denne rapporteringen gjøres på stedet, men mangler dekning kan dette gjøres når du kommer til kai. Uavhengig av mobildekningen fungerer imidlertid kartløsningens GPS-funksjon, slik at du kan registrere de skjærene og grunnene som du finner. Dette gir en unik mulighet for å få fortgang denne viktige registreringen, mener Huke.

–I forhold til tidligere er dette helt ny verden. Da måtte du gå inn på et skjema på nettet og fylle inn posisjonen til skjæret. Nå gjøres alt der ute – der og da, men selvsagt skal vi ha kontrollrutiner for å unngå feilregistreringer. Det viktigste er uansett at denne informasjonen tilflyter oss, sier Huke.

Ankeralarm i tilfelle du driver

«Båtsportkart» fungerer for iPad, er gratis å laste ned og bruke, men krever at du kjøper og laster ned kart for å se detaljene.

– Har du mobildekning er «Båtsportkart» gratis å bruke, men du kan betale og laste ned de kart-områdene du bruker mest. Da er du sikret meget detaljerte og innholdsrike sjøkart, selv uten nett- eller mobildekning. Nedlastede kart er også langt raskere å bruke og du slipper selvsagt unødvendige kroner på datatrafikk, forklarer Huke.

Kartene svært fleksible og kan enkelt vris på, tiltes og zoomes inn og ut. På den måten får brukeren god oversikt og kan lett orientere seg i kartet. Kartet kan også låses dersom brukeren foretrekker det, eller han kan la kartet orientere seg etter kompasset. «Båtsportkart» inneholder en rekke nyttige funksjoner som bidrar til å gjøre båtturen enklere, hyggeligere og ikke minst tryggere. For eksempel vil den innebygde «ankeralarmen» varsle deg dersom båten driver. Skulle uhellet være ute finner du også – med et enkelt trykk – din posisjon og viktige telefonnumre.