OPPHEVET: Sonic 395 slapp inn i landet etter prosess med dokumentene. Nå er det importforbud på den øvrige fem modellene.

Importforbud for fem Skorgenesmodeller

Norske sjøfartsmyndigheter valgte i sommer å stanse importen av en Skorgenes Sonic 395 som var på vei gjennom tollen inn i Norge. Årsaken var mangler med brukerhåndbok og samsvarserklæring. For øyeblikket omfatter importforbudet fem modeller.

Publisert Sist oppdatert

Importforbudet på den aktuelle båten, Skorgenes Sonic 395, er senere opphevet, etter at det i sommer ble gjort en jobb med forbedringer av dokumentasjonen.

Sjøfartsdirektoratet bekrefter

Underdirektør Rune Vikse bekrefter historien på Båtmagasinets henvendelse. Han opplyser at opphevelsen kun gjelder den aktuelle båten. Det betyr at Sjøfartsdirektoratet opprettholder importforbud til Norge på alle de fem øvrige modellene i Skorgenes-serien som fabrikken produserer ved sitt båtbyggeri i Litauen; Sonic 350, Sonic 375, Sonic 445, Bahama 42 og Rover 43. Skal disse båtene settes i det norske markedet, vil det bli stilt formelle krav til at brukermanual og samsvarserklæring er i overenstemmelse med de aktuelle produktene, sier Vikse.

Fikk ikke informasjon

-Bakgrunnen for reaksjonen er at vi ikke fikk den informasjonen vi etterspurte. Samtidig er det viktig for oss med en dialog med importøren med sikte på å finne en løsning, sier Vikse.

- Konkret, hva var manglene i brukermanual og samsvarserklæring?

- For å bli CE-merket skal det foreligge deklarasjon og beskrivelse av byggeprosessen av den aktuelle båten. Når produsenten velger å nytte ISO standarder for å oppfylle kravene, må disse nyttes fullt ut. Samsvarserklæringen viser at ISO 10240 for brukerhåndbok og ISO 9094 for brannvern og slukkemidler skulle vært benyttet. Disse var ikke oppfylt med den dokumentasjonen som fulgte den aktuelle Skorgenes Sonic 395, sier Vikse.

Bare dokumentkontroll

- Er det ikke foretatt fysisk teknisk kontroll av båten?

- Nei, i dette tilfelle valgte vi en stikkprøvekontroll på utvalgte dokument, og det var tilstrekkelig for å stanse importen, sier Vikse.

- Er du overrasket over at det er funnet mangelfull dokumentasjon?

- En produsent plikter å følge de lover og regler som gjelder med produksjon og import av båter til Norge. Når vi finner at dokumentasjonen ikke er tilfredsstillende, kan man vel si at man er overrasket, sier han.

Askøy Båtsenter importselskap

Båter bygget hos Skorgenes i Litauen settes i det norske markedet av Askøy Båtsenter. Det er Askøy Båtsenter som importselskap sjøfartsmyndighetene har forholdt seg til. Importforbudet vil bli stående til andre aktuelle modeller blir produsert og klargjort for import til Norge

-Vi må kreve samme kvalitet på brukermanualene til disse båtene, både de generelle bestemmelsene i de nevnte ISO-standarder og forhold knyttet til den enkelte modellen, sier Vikse.

IMCI mangler grunnlag

Det er Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI som har i sommer bistått Skorgenes og importselskapet med å få orden på dokumentasjonen til den aktuelle Sonic 395.

-Det er lenge siden jeg ble forespurt av Skorgenes om kontroll av dokumentasjon. Derfor har jeg også lenge, uten hell, etterspurt all relevant informasjon om de øvrige modellene.  Jeg mangler grunnlag fra produsenten for å utføre dette arbeidet, sier han til Båtmagasinet. Enn så lenge vedvarer importforbudet fra norske sjøfartsmyndigheter.

«Bedre CE-merking enn de fleste»

Daglig leder og styreformann i Askøy Båtsenter, Roar Strømsnes, som også er eier av produksjonsselskapet i Litauen, ønsker ikke å kommentere Sjøfartsdirektoratets beslutning, men uttrykker likevel sterk indignasjon over at Båtmagasinet vil befatte seg med saken. -Skorgenes har sannsynligvis bedre oppfølging på prosessen rundt CE-merking enn de fleste andre, sier han. Strømsnes etterspør resultatet av tilsvarende dokumentkontroller hos andre produsenter og importører. Han sier også at selskapet er fornøyd med den prosessen som har vært med Sjøfartsdirektoratet knyttet til Sonic 395.

-Vi har lært mye av dette og ser frem til et annonsert møte med Sjøfartsdirektoratet med tanke på prosessen videre. Strømsnes er ikke enig i at det er ilagt importforbud på flere av modellene.

-Dette er båter som hverken er bygget eller bestilt. Først når det skjer, vil det bli utferdighet nødvendige sertifikater, sier han. 

Akkurat nå konsentrerer han seg om produksjon av Sonic 395, som det foreligger godkjenning for, og båter fra Viksund og NB.