Gigantprosjekt i Kristiansund
Bygger skonnert på 110 fot
På kaia like ved gjestehavna i Kristiansund er kjølen strukket til en 110 fots skonnert. Idealistene Kari Moe Sundli og Rune M. Torgeirson har prefabrikert store deler av skuta – som skal sjøsettes allerede neste år!
Visse mennesker oppsøker monumentale utfordringer. Paret Kari Moe Sundli og Rune M. Torgeirson hører definitivt hjemme i den kategorien. På den såkalte salt/kullkaia i Kristiansund står kjøl og forstevn under et overbygg som skal tjene som båtbyggeri det neste året. Her skal skonnerten “Ideal” av Kristiansund bygges – og forhåpentligvis bli klippfiskbyens store stolthet.
IDEALISTENE: I løpet av det kommende året skal skonnerten "Ideal" ta form i dette båtbyggeriet midt i Kristiansund. Drivkreftene bak er (f.v.) Rune M. Torgeirson, Kari Moe Sundli og trebåtbygger Jacob Arne Dahlen fra Bremsnes Båtbyggeri på Averøy.
Forelsket i "Ideal
"
I 2001 strakk det nevenyttige paret kjølen på Collin Archer-skøyta S/Y “Blåmann” som de siden har seilt med i inn- og utland. Under en tur med “Blåmann” til Skaalurensamlinga i Rosendal for fem år siden, forelsket de seg i bildet av skonnerten “Ideal”, bygget Skaalurens Skibsbyggeri 1903. Den var en av flere som gikk i saltfisk og klippfiskfart på Nwefoundland, Brasil, Portugal og Spania. En slik ville Kari og Rune bygge!
-Målet er å bygge en skonnert med tre master på 110 fot. Et vakkert, trygt og hurtigseilende fartøy med gode bruksegenskaper, solid forankret i en kulturhistorisk tradisjon. “Ideal” skal ha hjemmehavn i Kristiansund, forteller Rune M. Torgeirson.
-Målet vårt er å drive kulturformidling og være et tilbud til skoler, leirskoler, kurs, konferanse og charter. Under byggeperioden vil prosjektet i seg selv være en attraksjon og et åpent sted for videreformidling av viktige håndverkstradisjoner gjennom jevnlige foredrag og omvisninger. Båtbyggeriet på salt/kullkaia vil være åpent for alle som ønsker å følge fremdriften, sier Torgeirson.
Store deler ferdig allerede
Allerede våren 2007 ble tømmer til master og rundholt felt og transportert til Kristiansund. Deretter ble totalt 300 m³ tømmer felt i Mandal og i Østerdalen. Mens skipstømmeret har ligget til tørk, har paret produsert rigg, blokker og taljer. Lanterner, store deler av innredningen, ankere og motor, samtlige laminerte spant og gaffelbommer ligger ferdige på lager.
-Nå er kjølen strukket. Ballastkjølen i jern er bjelker fra den gamle Nordsundbroen i Kristiansund som er sveiset om og har fått påmontert kjølstokken, forstevn og akterstevn. Så nå er alt klart for å reise spantene og begynne på skroget i løpet av kort tid.
PÅGANGSMOT: Rune M. Torgeirson ombord i S/Y "Blåmann", en Collin Archer-kopi som han begynte å byggei 2001 sammen med Kari Moe Sundli. Nå er de i gang med et betydelig større prosjekt.
Barn og ungdom
-Skonnerten “Ideal” skal primært seile med barn og ungdom. Skuta vil være ideell for ulike former for sosialpedagogisk virksomhet, leirskoler osv. Vi vil også samarbeid med andre tilsvarende seilskuteorganisasjoner som Skonnerten “Svanen” og “Athene”. Skonnerten Ideal vil bli en stolt representant for det maritime Kristiansund, avslutter den ustoppelige Rune M. Torgeirson. Prosjektet kan følges på hjemmesiden www.skonnert.no