SKÅR I GLEDEN: Ryggegutta mistet rekorden sin. Vil team VV Teknikk finne seg i det? Foto: Per Heegaard.

Utelukker ikke revansj

De sier «gratulerer» til danskene, men tror ikke fartsrekorden Oslo-København får stå i fred særlig lenge. Ryggegutta i Team VV Teknikk har skumle planer.

Publisert Sist oppdatert

Skipper Terje Jordfald og navigatør Truls Kristiansens i Team VV Teknikk er  langt i fra dårlige tapere. De morer seg fortsatt over fartsrekorden de satt med sin Goldfish fra Oslo til København, selv om de litt mer profesjonelle danskene Jan Jørgensen og Peter Mastrup få uker senere knuste rekorden deres.

Høyst midlertidig

-Det der er nok bare et midlertidig resultat, humrer Truls, uten å skjule altfor godt at det sysles med tanken om å ta rekorden tilbake.

-Når gutta, i en katamaran med tre utenbordsmotorer, på helt flatt vann, brukte fire timer på overfarten, da sier det seg selv at den rekorden kan slås.

-Dere brukte jo nesten fem og en halv time, Truls?

-Med motortrøbbel, tjoring av løse tanker og propellskifte, ja. Vi vasset jo i diesel og balanserte på glatte sko i halvannen meters bølger. Brukte mye tid på sånt, vet du. Det gjør vi ikke en gang til. Nå har vi erfaring. Hadde vi gjort hjemmeleksa vår skikkelig, ville vi kommet frem i nærheten av danskenes tid vi også.

«Flåklypa»-modellen

-Har dere nok motorkraft, da?

-Tja si det. Men det kan vi jo gjøre noe med….

Truls og Terje forbereder seriøst å ta rekorden tilbake, uten at de nå vil si noe om når. Karene er likevel fast bestemt på at dette skal være mer gøy enn alvor, derfor vil de for en hver pris holde seg til «Flåklypa»-modellen og de glade amatørers lek, fremfor økt profesjonalisering med fabrikkteam og store penger involvert.

-Da er moroa borte. Har du penger og kraft nok, er det ikke vanskelig å redusere overfarten til det halve, men der er ikke vi. Det må settes opp noen statutter nå. Rekordforsøket bør skje med to amatører i åpen båt, sier Truls med glimt i øyet.

Kanskje skal de se på andre rekorder også. For eksempel Sveriges «Blå bånd», en reise fra Ystad til Haparanda på 700 nautiske og vel 13 timers seilas.

Fra "over dammen" kommer det også gratulasjoner, men da i første rekke til Egil Ranvig som har konstruert den danske rekordbåten. Og gratulasjonene kommer fra en annen nordmann med base i Fort Meyers i Florida og som har mer greie på fartsbåter enn de aller fleste, nemlig Nor-Tech-guru Nils Johnsen.

- Jeg visste ikke om denne rekordstrekningen, sier Nils i en mail til Båtmagasinet, men grattis til Egil (Ranvig. red. mrk). - Kanskje noe å tenke på å få tilbake på norske hender med en ordentlig båt, sier Nils og flirer. Nå gjelder det å se om vi kan ta tilbake Københavnrekorden, sier han, og antyder dermed at han er åpen for å slippe løs en Nor-Tech-båt i et rekordforsøk.

MONSTER: Tre motorer og flatt vann sikret danskene den nye rekorden i sin Ribcat One.
BARE VENT: Terje og Truls pønsker nok uten revansj. Foto: Amund Rich. Løken.