Fra 50 bruttotonn til 24 meter
Det er lettere å holde orden på antall meter enn bruttotonn. Nå kan kystskipperne konsentrere seg om lengden. Her er alle nyhetene om D5L.
Er du innehaver av et fritidsbåtskippersertifikat utstedt før 1. januar 2012 var det bruttotonn som gjaldt. Men etter den dato ble det gjort endringer i den såkalte Kvalifikasjonsforskriften, slik at måleenheten ble omgjort til meter. Med ditt D5L-sertifikat kan du nå føre en båt, uansett tonnasje, opp til 24 meter, eller 78 fot. Har du et helt ferskt D5L, vil du se at du har et fritidsskippersertifikat, ikke fritidsbåtskippersertifikat, som det gamle het.
Samme rettigheter
-Det er ingen forskjell på rettigheter i det gamle og nye D5L-sertifikatet, sier overingeniør Simen Stavland Økland i Sjøfartsdirektoratet. Han opplyser samtidig at det er enkelt å omgjøre den gamle fritidsbåtskipper D5L til det nye fritidsskippersertifikatet. Du kan fylle ut et enkelt skjema lastet ned fra på Sjøfartsdirektoratets hjemmeside
I følge ferske tall fra sjøfartsdirektoratet er det hittil bare 158 personer som har tatt det nye fritidsskippersertifikatet, eller «fornyet» sitt gamle, mens 6672 innehar fritidsbåtskipper-D5L. Både det gamle og det nye sertifikatet gjelder i det farvannet som er beskrevet «i stor kystfart», det vil si inntil 20 nautiske mil av grunnlinjen, pluss området mellom Lindesnes – Limfjordens vestmunning og Karlskrona – Swinemünde. Du kan relativt enkelt også bygge på ditt sertifikat med en A, D5LA, slik at det har uinnskrenket rekkevidde verden over.
Stavland Økland sier at det er mange kystskippere som har spørsmål om den nye Kvalifikasjonsforskriften, men han kan altså berolige med at konvertering til det nye sertifikatet er problemfritt. Han presiserer at det foreløpig ikke er noe i veien for å seile med din fritidsbåtskipper-D5L. I dag er det heller ikke noe som tyder på at det vil bli noe krav til overgang til det nye.
D5L og næringsvirksomhet
Stavland Økland sier også at Sjøfartsdirektoratet får mange spørsmål knyttet til D5L i næringsvirksomhet. Det er nemlig ikke nok å ha dette sertifikatet om man skal ha med seg passasjerer på for eksempel RIB-safari. Det er egen forskrift for førere av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer. Ikke minst stilles det krav til grunnleggende sikkerhetskurs. Dette kan du leser mer om på Sjøfartsdirektoratets hjemmeside (hvor finner vi de aktuelle paragrafene).
-Et spørsmål til slutt, Stavland Økland; Kystskipperne klager over selve sertifikatet, som bare er en papirlefse. Når kommer det et laminert sertifikat som det er plass til i lommeboken?
-Sjøfartsdirektoratet utsteder allerede yrkessertifikater på plastkort (kredittkortformat), og vi håper å kunne utstede fritidsskippersertifikat i samme format innen kort tid.