Kommentar:
Lokalpolitikk hos RS
I følge Asker & Bærums Budstikke kaster Redningsselskapet seg nå inn i lokalpolitikken.
Redningsselskapet ber Asker gjøre som Bærum (vedtatt 5-knops grense innenfor øyene) i spørsmålet om fartsgrenser på sjøen, skriver Asker & Bærums Budstikke i dag. Det er informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet som målbærer synspunktene i Budstikka:
"– Det som Bærum har foreslått ser vi på som en god modell. Det er viktig å ta hensyn til de svakeste på sjøen med en sånn lukket skjærgård. Det er ingen som har behov for å kjøre fort i indre skjærgård. Bærumsmodellen vil også redusere risikoen for ulykker, definitivt, sier informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet, – Men dette er det politikerne som må bestemme – ikke Redningsselskapet. Vi tar ingen standpunkter, legger han til."
Men så er det vel akkurat det Pedersen og Redningsselskapet gjør. For fartsgrenser er politisk vedtatt, og hvis Redningsselskapet har synspunkter på spesifikke lokale fartsgrenser, er det vel akkurat det de bedriver: Lokalpolitikk. Det går ikke an å si at vi synes dere skal gjøre slik og sånn, men vi tar ingen standpunkter. For det har man da allerede gjort. Noe som ytterligere forsterkes når Pedersen legger til:
"
Redningsselskapet mener fartsgrensene
bør være like fra kommune
til kommune.
– Forskjellige fartsgrenser vil
bare virke forvirrende. Vi oppfordrer
politikerne til å tenke og harmonisere
reglene og være kloke.
Ved å tenke «innafor øyene» og
«utenfor øyene», så gjør man det
lett for båtføreren, sier Pedersen." - som dermed insinuerer at Bærum har tatt en klok beslutning om 5 knop innenfor øyene, men det har ikke Asker gjort. Ikke alle er enig i det standpunktet som Pedersen forfekter, og er det virkelig Redningsselskapets offisielle holdning?
Askers ordfører Lene Conradi sier i Budstikka-reportasjen at kommunen har vært usikker på hva de skal gå for.
Flertallet i formannskapet i Asker
gikk i begynnelsen av mai inn for
å ha fri fart på fjorden – 150 meter
fra land.
-
Vi ser jo
åpenbart konfliktene mellom stor
trafikk, høy fart og nærme land,
og der det er mye kryssende trafikk,
som inne i Holmenbukta, sier o
rdfører Lene Conradi, som også
er klar på at det er hensyn å ta den
andre veien også.
– Vi synes det var litt dramatisk
i første runde å si fem knop
innenfor alle skjær. Vi har vært
opptatt av det som er motorisert,
men seilbrettene kommer jo opp i
15–20 knop, hvis de skal få lov å stå
innaskjærs. Og så har du de som
driver med vannsportaktiviteter.
De må da dra langt ut på fjorden
for å kunne gjøre det, med en slik
grense. Det er mange hensyn å ta., sier Conradi til Budstikka.
Redningsselskapet har utvilsomt mye kompetanse hva angår ferdsel på sjøen og redningsoppdrag og er en sikkerhetsfaktor som Kyst-Norge ikke kan være foruten. Men Redningsselskapet innvolverer seg stadig mer i det politiske spill der de etter vår oppfatning såvisst ikke hører hjemme. Sist når de i rikspolitikken kalte det for en skandale at det ikke ble påbud om å bruke redningsvest i åpne båter og nå altså om fartsgrenser i lokalpolitikken.
Vi synes Redningsselskapet skulle holde seg til sin kjernevirksomhet:
Redde liv, berge verdier, verne kystmiljøet og drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten til de som ferdes langs sjøen.
Muligens kan de her skjule seg bak det siste punktet når de bedriver riks-og lokalpolitikk. Vi synes ikke det.
Hans Due
Sjefredaktør
Båtmagasinet