BLIKKFANG: De nye Evinrude-motorene er et skikkelig blikkfang...
BLIKKFANG: De nye Evinrude-motorene er et skikkelig blikkfang...

Good looking og brunst fra USA

Noen utstillere viser mer brunst enn andre på årets utgave av Sjøen for alle på Lillestrøm. Her kan du for eksempel ta på den nye 400 hesters påhengeren fra Mercury eller la blikket feste seg til den knallrøde nye generasjon T-TEC-motor fra Evinrude.

Publisert Sist oppdatert
STØRST: Akkurat nå er det Mercury som har den største påhengeren i Norge...
STØRST: Akkurat nå er det Mercury som har den største påhengeren i Norge...

Den nye rekkesekseren fra Mercury, med et slagvolum på 2.6 liter, har elektronisk innsprøyting og ladeluftkjøling har et toppturtall på mellom 6400 og 7000 omdreininger. På messen vises en svart motor, men i likhet med G2 fra Evinrude leveres kraftpluggen i mange farger. Monteret kan du beskiktige på Mercurys stand i hall C.

Fargerikt

Den motorinteresserte vil uten tvil også ha et utbytte av et besøk på Evinrudes stand, også den i hall C.

 Amerikanske BRP er på plass med den nye generasjon T-TEC i alle tenkelige farger, størrelser og kombinasjoner. Denne 300-hesteren er et skikkelig blikkfang. Nordkapp-båtene, som er fortøyd på standen ved siden av, har utelukkende Evinrude på hekken. Her får du et skikkelig inntrykk av hva design og farger har å si for helhetsinntrykket på båten. En XO aluminiums båt i tøff grå utførelse,

har Evinrude-motorer med ditto kåpe på hekken.

Alt på innsiden er nytt

Selv om farger og design er det mest iøynefallende med de nye motorene, er det ikke det som er den største nyheten.  BRP har lagt ned fem års produktutvikling i de nye motorene, som er på 3,4 liters sylindervolum med V6-blokk. Dreiemomentet er øket, drivstofforbruket er redusert og utslippet er i følge produsenten 75 prosent lavere enn «den nærmeste konkurrenten». 

 

HÅND I HANSKE: I dag skal design på motor og båt passe som hånd i hanske.
HÅND I HANSKE: I dag skal design på motor og båt passe som hånd i hanske.