Administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, ønsker at Finansdepartmentet får overgangsordningen om HK-avgiften på plass umiddelbart.
Administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, ønsker at Finansdepartmentet får overgangsordningen om HK-avgiften på plass umiddelbart.

Bråstopp

Det ble bråstopp i motorsalget etter at det ble kjent at HK-avgiften forsvinner fra 1. juli.

Publisert Sist oppdatert

Bransjeorganisasjonen Norboat er delt mellom lykkerus og fortvilelse etter at det ble kjent at HK-avgiften forsvinner fra 1. juli. Finansminister Siv Jensen varslet overgangsordninger, men Finansdepartementet kan ikke svare på hvordan ordningen er, og det haster ekstremt mye for bransjen å få dette på plass umiddelbart, sier administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz. Salget av båtmotorer bråstoppet naturlig nok. Ingen vil vel kaste tusenlapper ut av vinduet nå hvis de kan vente halvannen måned og kjøpe båtmotor uten avgiften på 202 kroner pr. hestekraft. Men for båtbransjen er denne perioden den mest hektiske salgsmessig, og hvis det fortsetter med bråstopp fram til 1. juli, vil det true eksistensen til en del av en allerede hardt presset bransje.

- Vi har skrevet et åpent brev til Finansdepartementet der  vi blant annet anfører følgende, sier Prytz:

"Hva gjøres med:
- motorer som ligger på lager hos forhandlere eller importør.
- usolgte eller solgte motorer hos forhandler, men motorer som ikke er overlevert til kunde.
- motorer som er utplassert i utstilling hos forhandler, da ofte store motorer, på kommisjon fra importører
Felles for disse problemstillingene er at HK-avgift allerede er betalt, enten av forhandler eller importør, men ingen av motorene er fakturert til sluttkunde og de er å anse som lagerbeholdning.
Hva gjelder importører er det vesentlig at disse også kan søke refusjon. Det er i hovedsak disse som har tollager og som har betalt hk-avgiften i utgangspunktet. Dette vil lette arbeidet med en refusjonsordning for bransjen, ikke minst også for myndighetene. Det er kanskje verdt å merke seg at det også blant importørene er forskjellig behandling av hk-avgiften.
Vi er inne i bransjens viktigste periode og i en sesong som er ekstremt viktig for oss efter mange års tørke. Etter at nyheten ble sluppet i går er det kommet svært mange avbestillinger/ utsettelser med leveringer til etter 1. juli og det er fullstendig bråstopp i alt salg. Samtidig som varer er bestilt og sendt fra produsent / importør for levering til forhandler. Det blir umulig for bransjen å overleve med slike forutsetninger og usikkerhet i den viktigste salgsperioden / likviditetsperiode i året, mai og juni. Om overgangsordninger ikke kommer på plass vil det bety konkurs for mange forhandlere!

Vi anbefaler at det blir en overgangsordning for refusjon av avgift for:
- Alle motorer som lå på lager 13. mai (dvs. ikke betalt av sluttkunden), enten det er hos forhandler eller importør hvor det er betalt avgift.
- Alle motorer som kommer til landet mellom 13. mai og 1. juli og som det blir betalt avgift for.
- Alle motorer som sto på importørens lager før den 13. mai og de som kommer inn etter denne dato som det ikke er betalt avgift for."