I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.

Elbåt-motorer fra Florø

Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.

Publisert Sist oppdatert

Hybridkonseptet ser foreløpig ut til å være mest i siget på fritidsbåtsiden, hvor ladeangst antagelig er mer fremtredende og allerede vel etablert blant båtbrukere,  - for hvem det ultimate marerittet, bortsett fra brann og havari, er flate batterier.

    Det er nettstedet «Syssla» som skriver om grunderbedriften, som ser for seg at oppdrettsnæringen er satsingsområdet i første omgang.

Fremdriftsplanene til Evoy AS

Også fritidsbåt.

Ved bedriften mener mann at markedsundersøkelser og den store båtlivsundersøkelsen viser at 60 prosent av alle båtturer er på under 25 nautiske mil og at man derfor ikke trenger større batterikapasitet enn til det. Med en pris på to til tre-gangern en vanlig dieselmotor inklusive batterikosten, vil vi tro at miljøbevisstheten må sementeres bedre hos båtfolket før eldrift i turbåter blir en markedsleder.

    På fremdriftsmodellen kan du se at den første prototypen på innenbordsmotoren skal være klar i år, men at både påhengere og opprettelse av ladenettverk, ligger i planverket.

    Det er tegnet en smarbeidsavtale med Eikefjord Elektro om bistand til utvikling av en prototype. Bedriften er et datterselskap av Brødrene Aa.

www.evoy.no